webForumDet fria alternativet

Lära sig mer om webbutveckling i Microsoftmiljö (bok/webbsida)?

Webbutveckling

4 svar · 1 430 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har rätt bra koll på ”klassisk” (x)html & css samt gått en kurs i C# där vi använde Microsoft Visual studio 2008 för ”skrivbordsprogram”. Har läst en del om att företag söker webbutvecklare i Microsoftmiljö och undrar då vad de syftar på och vad kan vara bra att lära sig? Är det ASP.NET samt MS SQL? Kan man använda C# på webben?

Finns det någon bra bok eller webbsida där man kan lära sig webbutveckling i Microsoftmiljö?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

För att utveckla ASP.NET-applikationer använder man väl ett programmeringsspråk, t.ex VB.NET eller (hellre) C#.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

casca skrev:

För att utveckla ASP.NET-applikationer använder man väl ett programmeringsspråk, t.ex VB.NET eller (hellre) C#.

Du verkar ha rätt: http://sv.wikipedia.org/wiki/ASP.NET

Då vinkar jag min fråga lite om någon har tips på bok/webbsida hur man lär sig C# för webbutveckling. Kursen jag gick i C# var rätt grundläggande.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

casca skrev:

Jo, fast den svenska wikipedia-sidan var ju väldigt konstigt formulerad. ASP.NET är ju ett ramverk (som den engelska versionen av ASP.NET-artikeln specificerar) för webbutveckling, och innehåller ju i sig egna objekt och metodiker som är specifika för webb (postback-funktionalitet, session, application.. osv).

Således kan det ju vara väldigt nyttigt att kunna ASP.NET också om man ska bygga webbsidor, för det är ju helt klart ett lite speciellt tänk om man kommer från "traditionell" Microsoft-webbutveckling. Inslagen av C# eller VB.NET kommer ju mer i själva applikations/affärslagret (om man nu vill vara noggrann med sin arkitektur).

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

Om du skall lära dig C# inriktat mot webbproduktion så kan jag rekommendera https://www.asp.net. Där finns en del tutorials och ett alldels utmärkt forum man ka nfråga en massa duktigt folk. :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)