webForumDet fria alternativet

Vilka förväntningar har arbetsgivaren?

Webbutveckling

3 svar · 1 676 visningar · startad av mxan

Medlem sedan dec. 20106 inlägg
Frågan#1

Jag tar inom kort examen till systemutvecklare och har börjat söka lite jobb. Men jag känner mig väldigt osäker på var jag står rent kunskapsmässigt. Många av mina kurskamrater känner jag har lite bättre koll på det mesta, därför jämför jag mig hela tiden med dem (vilket är fel).

Trots att utbildningen i stort har gått smärtfritt (med en del fina resultat) så känner jag nu när jag ska ut på arbetsmarknaden ändå en oro för att arbetsgivaren förväntar sig att jag ska kunna mer än vad jag gör.

Är det någon som känner igen sig? Någon som känt likadant, fått ett jobb, och märkt att förväntningarna från arbetsgivaren är annorlunda mot vad man förväntat sig? Gäller det klassiska uttrycket du klarar mer än du tror?

Dela gärna med er av era erfarenheter om liknande situationer och stilla min oro (förhoppningsvis) :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Beror mycket på företaget du söker dig till, vid väldigt generaliserade så gäller. Ju större bolag ju mindre är förväntningarna på dig dag ett. Tar du anställning i ett mindre företag eller som konsult förväntas du troligen producera mervärde/intäkter ganska snart. Detta ger givetvis en avspegling i lönekuvertet...

Medlem sedan dec. 20106 inlägg

stoffe-2k skrev:

Beror mycket på företaget du söker dig till, vid väldigt generaliserade så gäller. Ju större bolag ju mindre är förväntningarna på dig dag ett. Tar du anställning i ett mindre företag eller som konsult förväntas du troligen producera mervärde/intäkter ganska snart. Detta ger givetvis en avspegling i lönekuvertet...

Tack för svaret!

Och visst är det så att företagets inställning, storlek, situation på marknaden, samt min roll spelar en stor roll, det förstår jag också. Tänkte bara att det vore intressant att höra andras scenarion, från skolbänken till arbetslivet...

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Som nyutexaminerad kan du säkert väldigt mycket - ibland mer än de som redan jobbar på din framtida arbetsplats - när det kommer till teori. Det som däremot ofta saknas är praktik och framförallt självförtroende.

Själv gick jag ut och förvånades om hur lite min omgivning kände till om allt vi lärt oss i skolbänken. Som systemvetare tutar de i dig att dokumentationen är allt - tyvärr är det många företag där verkligheten är den rakt motsatta. Jag har jobbat med företag som inte skämtar när de säger att "källkoden är dokumentationen".

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)