webForumDet fria alternativet

SEO-funderingar. Ingen index-sida; Underkataloger

Webbutveckling

3 svar · 589 visningar · startad av standard sparty

Medlem sedan sep. 201041 inlägg
Frågan#1

1.
Jag vill inte ha en index-sida som default. Jag vil slänga besökaren rätt in i en kategori i butiken; www.täljartorsten.se/butik/smörknivar.php

Jag antar att man kan tala om för webservern att göra det till startsidan. Det jag funderar på är hur det påverkar SEO-aspekten.

Vad tror ni?

2.
Tror ni det har negativ effekt att ha följande struktur:
www.täljartorsten.se/om-oss/om-oss.php

istället för:
www.täljartorsten.se/om-oss.php

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg
  1. Enklast är att använda en index sida som har som uppgift att skicka besökaren vidare till rätt sida.

2. Varför inte ha www.täljartorsten.se/om-oss ? Tycker första alternativet ser konstigt (lite kaka på kaka) då är andra alternativet bättre enligt min åsikt.

Medlem sedan sep. 201041 inlägg

2. Det ska jag berätta GunnarD. Struktur. Jag har börjat blanda in php include (jag tror absolut att du svarade mig i en tråd från igår om det) och vill ha en så klar struktur som möjligt på foldrarna för att inte dribbla bort mig själv(det gör jag lätt).

1.Det jag beaktade med det är att index-filen kanske har ett högre värde än de andra sidorna i en sajt. Jag förstår att allt mest är spekulationer när det kommer till SEO men om tillräckligt många tror på en sak så blir det ett faktum. Därför intressant att höra vad folk tror om detta.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

standard sparty skrev:

1.
Jag vill inte ha en index-sida som default. Jag vil slänga besökaren rätt in i en kategori i butiken; www.täljartorsten.se/butik/smörknivar.php

Jag antar att man kan tala om för webservern att göra det till startsidan. Det jag funderar på är hur det påverkar SEO-aspekten.

Vad tror ni?

2.
Tror ni det har negativ effekt att ha följande struktur:
www.täljartorsten.se/om-oss/om-oss.php

istället för:
www.täljartorsten.se/om-oss.php

Inget av det där kommer att ha någon mätbar inverkan på din ranking.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)