Jag skall sätta upp en ny sida som är Wordpress-basered där det skall vara två språk, svenska och engelska. Jag tittat lite på plugins och hittat en som heter qtranslate. Den verkar väldigt bra och enkel att använda men vad jag kan se så översätter den bara inlägg (posts). Jag behöver ett verktyg så jag kan översätta hela sidan, t ex. huvudmenyn, texter och kontaktformulär m.m.
Finns det nån plugin som kan lösa detta eller hur skall jag göra?
Men dels är det många termer och enstaka ord som inte är översatta, och dels är det många utvecklare av plugins som helt enkelt skrivit in de engelska (oftast) orden i själva källkoden utan att lägga till kod så att de kan bytas ut. Då måste du alltså leta reda på dom, lägga till kod så att de kan bytas, och lägga in motsvarande i språfilerna.
Alltså jag behöver inte översätta själva admin panelen utan jag behöver ha två språk på själva sidan så när folk kommer o tittar på sidan så kan dom välja om dom vill se den med engelsk eller svensk text.
Enkelt att installera. Sen är det bara lägga in översatta versioner av de svenska inläggen/sidorna/osv
Jag har använt det verktyget innan och det är inte lika lätt att använda som qtranslate tycker inte jag. Och det översätter ju också bara inlägg, sidor osv. Jag har ett kontaktformulär på sidan t ex och det vet jag inte hur jag skall översätta med någon av dessa plugins...
En av Wordpress svagheter är just översättning av innehåll. Det finns massor av översättningar för admin-delen men om man ska översätta "framsidan" finns det bara halvbra lösningar.
Om du har plugins (som jag antar att kontaktforumläret du nämnde är) så blir detta inte översatt med andra plugins för översättning.
Jag hade ett liknande problem och till slut blev lösningen för mig att köra Wordpress MU (Multi User). Det är egentligen ett verktyg för att köra flera bloggar/hemsidor bredvid varandra med en gemensam användarbas. Det fungerar dock utmärkt till att ha två helt separata delar i två olika språk men som är hyfsat lättillgängliga för en administratör. Nackdelen är förståss att den ena sidan är helt friställt från den andra så ska man redigera en sida får man leta upp den "på båda sidorna".
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e