webForumDet fria alternativet

Include eller löst

Webbutveckling

3 svar · 497 visningar · startad av SoulGod

Medlem sedan aug. 20051 200 inlägg
Frågan#1

Jag står lite fundersam ...
Förra versionen av en site gjorde jag så att jag la alla php-funktioner i en includefil ...

Vilket är lämpligast egentligen?

Lägga all kod i själva sidfilen, eller i en include?

Jag ser det såhär:
... fördel med att lägga det i en includefil är mindre kod på alla sidor, speciellt indexfilen. Mer överskådligt.

... fördel med varje fil är mindre att ladda i varje fil (inga onödiga funktioner).

Är ca 250 funktioner det handlar om,
ca 10-20 rader kod i varje funktion.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Även om du lägger in källkod som includes, så levereras sidan komplett till användaren. Det är alltså inte "mindre att ladda" (ska man vara petig, så tar det t.o.m. bråkdelen av en sekund längre att ladda eftersom servern ska hämta och inkludera din include innan hela konkarongen skickas till användaren).

Största fördelen med includes är att det räcker med att ändra i en enda fil för att ändringen ska slå igenom i alla andra filer som länkar in den. Typiska användningsområden för includes är headers, menyer, footers, banners osv.

Men visst är det ibland en fördel att slippa en massa onödig kod! Jag har själv gjort så för att minimera risken för misstag ibland, och särskilt när kunden själv ska in och peta i källkoden då och då. Genom att köra med includes till så mycket som möjligt (även allt från <head> till <body>) så blir det i stort sett bara själva innehållet som han kan dona med.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Brukar köra principen att funktioner som skall användas på flera sidor läggs i en fil som jag sedan inkluderar.

Det är inte en funktion per fil utan jag brukar gruppera dom på ett lämpligt sätt (vad dom gör, används dom ihop ...).

Sedan är det som Danne V skriver, man förlorar lite prestanda men man kommer inte att märka av det, det är annat som tar tid (ex. hämta info från databas) och det blir inte mindre antal rader för php tolken att hantera utan snarare fler eftersom den minst måste hantera include/require raden.

Medlem sedan aug. 20051 200 inlägg

Tack för era svar.

Jag kom på samma nu GunnarD, att sortera dom efter grupp, så nu har jag en för nyhet, en för recensioner o.s.v...

Tack för era svar :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)