webForumDet fria alternativet

Sända radio på webben.

Webbutveckling

4 svar · 818 visningar · startad av Froggy

Medlem sedan juni 201027 inlägg
Frågan#1

Jag har ingen erfaranhet av detta överhuvudtaget men frågan har ställts till mig så nu ställer jag den till er. Vet inte om tråden ligger på rätt plats men annars får någon moderator flytta på den.

Om man vill sända radio på nätet, alltså kedjan från mikrofon till URL som lyssnare kan gå in och lyssna på. Vad krävs då?
Vilken hårdvara krävs för att kunna streama ut ljud live? Vilken mjukvara krävs? Ställs det vissa krav på web-hotell gällande server osv?

Skillnader mellan mobila enheter och studioutrustning?

Finns det några juridiska aspekter att ta hänsyn till. Krävs det sändningstillstånd för att sända live på internet?

Någon som vet något om detta och prisbild?

Medlem sedan jan. 201132 inlägg

STIM

Hej!

Några kompisar startade radiosändningar på webben för ett antal år sedan.
Vad de hade för program/utrustning kommer jag inte ihåg.

Men jag vet att de var i kontakt med STIM för att kunna streama musik lagligt, mer finns att läsa här

Lycka till

/Lasse

Lassek skrev:

Hej!

Några kompisar startade radiosändningar på webben för ett antal år sedan.
Vad de hade för program/utrustning kommer jag inte ihåg.

Men jag vet att de var i kontakt med STIM för att kunna streama musik lagligt, mer finns att läsa här

Lycka till

/Lasse

Ok, jag tror detta mest handlar om intervjuer som skall sändas och inte så mycket om musik så det är mest hårdvaru, mjukvarufrågan som undras över.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Ska du streama eller är det mera en podcast du tänkt göra?

"Vad som behövs" är ju en svår fråga, du kan göra mycket med ganska lite men frågan är hur bra kvalitet det blir med minsta möjliga. I princip räcker det med ett ljudkort och en mikrofon för att spela in, och sen finns ett antal programvaror för att sända, t.ex ShoutCast.

Det var nog mest streaming det handlar om. Det verkar ju dock finnas en hel del programvaror som löser detta. Verkar inte så krångligt och inte alls så dyrt som jag först inbillade mig. Tack för hjälpen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)