webForumDet fria alternativet

Pages i Wordpress?

Webbutveckling

4 svar · 572 visningar · startad av teddd

Medlem sedan mars 200950 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag håller på och lär mig wordpress då en kund jag har gärna vill använda wordpress som cms för sin sajt. Det är en mycket enkel sida så jag tänkte att det ska väl inte vara några problem. Men det va lite svårare än jag trodde. Jag har lyckats implementera själva designen i wordpress men längre än så kommer jag inte. Nu försöker jag lista ut hur jag ska skapa nya sidor. Det är ju inte som i vanlig xhtml då man bara skapar nya undersidor och länkar dom samman. Hur fan gör man? Hur går jag från att ha startsidan(index.php) till övriga undersidor som tex kontakt, om oss osv?
Ni kan kika på hur sajten ser ut i statisk xhtml på http://www.everydaymedia.se/bygg24
Jag har skapat olika "pages" i wordpress för respektive sida, men jag har ingen aning om vad nästa steg blir.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som admin är det väl bara att klicka på en ny sida! Sidor i vänsterspalten ocg Ny.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Precis som Lasp säger - skapa pages och skriv in det innehåll du vill ha.

Sen skapar du själv i header.php en menu för att navigera mellan sidorna.
Du kan antingen hämta länkarna till sidor i PHP med hjälp av wordpress' inbyggda funktioner ( se http://codex.wordpress.org/Template_Tags/wp_list_pages ) eller koda en manuellt.

För förstasidan laddas ju som bekant index.php (eller annan valfri fil - det bestäms under Settings > General) .
När en page laddas så är det page.php som används.
När en post (blogginlägg) laddas så används post.php.

Alltså, vill du ändra på mallen för pages så redigerar du helt enkelt page.php.
Vill du lägga in innehåll, som text, bild, formulär etc. så går du till respektive page i admin och redigerar innehållet ( växla till html-läge för mer kontroll ).

Det är helsmart när man väl kommer underfund med det.

Hänger du med?

Edit
Sen finns ju tusentals guider och svar om allt möjligt Wordpress-relaterat från olika utgångspunkter, Google is your friend.

doridori skrev:

Precis som Lasp säger - skapa pages och skriv in det innehåll du vill ha.

Sen skapar du själv i header.php en menu för att navigera mellan sidorna.
Du kan antingen hämta länkarna till sidor i PHP med hjälp av wordpress' inbyggda funktioner ( se http://codex.wordpress.org/Template_Tags/wp_list_pages ) eller koda en manuellt.

För förstasidan laddas ju som bekant index.php (eller annan valfri fil - det bestäms under Settings > General) .
När en page laddas så är det page.php som används.
När en post (blogginlägg) laddas så används post.php.

Alltså, vill du ändra på mallen för pages så redigerar du helt enkelt page.php.
Vill du lägga in innehåll, som text, bild, formulär etc. så går du till respektive page i admin och redigerar innehållet ( växla till html-läge för mer kontroll ).

Det är helsmart när man väl kommer underfund med det.

Hänger du med?

Edit
Sen finns ju tusentals guider och svar om allt möjligt Wordpress-relaterat från olika utgångspunkter, Google is your friend.

Ja på sätt och vis. Men jag har ju flera undersidor. Ska jag klämma in all information för varje sida i page.php? Jag vill ju hämta korrekt information för varje sida.

Jag har löst det :) Jädrar vilket pillande & trixande hit & dit. Jag tycker man förlorar mycket av redigeringsmöjligheterna om man använder ett csm, men det är väl bara för att jag är helt ny i wordpress. När kunden sen ska sköta allt själv så kommer det ju säkert bli knas med radbrytningar osv eftersom WYSIWYG editorn inte alltid är så exakt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)