Vilket server side språk "gäller" idag för att bygga dynamiska websidor?
Vilket föredrar du?
- Classic ASP
- PHP
- .Net
Finns andra som är populära? Tittar man på antalet frågor på detta forum så verkar classic ASP vara mest populärt.
/ Mattias
10 svar · 1 123 visningar · startad av Mattias Nordin
Vilket server side språk "gäller" idag för att bygga dynamiska websidor?
Vilket föredrar du?
Finns andra som är populära? Tittar man på antalet frågor på detta forum så verkar classic ASP vara mest populärt.
/ Mattias
Jag tror att PHP är i särklass det mest populära språket för server-programmering inom webb.
Men bland större företag tror jag att ASP.NET och C# är populärast om företaget använder en Windows-miljö. Och om företaget använder en Unix- eller Linux-miljö tror jag att Java är det mest populära webb-språket. Java är ju vanligt hos t.ex. banker också.
Hos yngre företag tror jag att det är vanligt med Ruby och Python. T.ex. Google satsar mycket på bland annat Python.
En anledning är kanske att större företag föredrar statiskt typade språk (t.ex. C# och Java) för större projekt, vilket gör det möjligt att hitta en viss typ av fel tidigare i utvecklingscykeln.
Jag har viss erfarenhet av classic ASP vilket jag tycker är väldigt lättanvänt om man ska bygga enkla dynamiska websidor. Läster lite om ASP.net och finner att det genereras väldigt mycket med automatik av utvecklingsverktyget vilket för mig känns ovant. Antar att man kommer in i det så småningom.
Vad skulle ni rekommendera om man vill plugga in ett nytt språk?
Jag tror inte det spelar så jättestor roll vilket språk du väljer. Viktigare är att du lär dig hantera olika "designpatterns" och verkligen förstå hur och när du ska använda dem. När du vet det så är steget mellan de olika språken inte jättestort. MVC (Model, View, Controller) och varianter av det används ju i flera plattformar, däribland Ruby on Rails och ASP.NET MVC.
Rekommenderar inte Ruby om man ska leva på det, så vitt jag förstår så är det ont om stöd, både drift och utveckling.
Classic ASP är dött, för länge, länge sedan. Eller borde vara i alla fall..
PHP är rätt populärt, men jag begriper inte varför. Själv tycker jag att det mesta är bättre än PHP..
Personligen utvecklar jag i C#/ASP.NET, med MVC.
- Classic ASP
- PHP
- .Net
Classic ASP är stendött, det kan du lägga ned direkt.
.Net är inget scriptspråk, det är ett utvecklingsramverk/plattform på samma sätt som Oracle/Suns Java/JEE-plattform ovanpå vilken mängder med scriptspråk/programmeringsspråk kan användas.
PHP är en oelegant sörja av något som från början var tänkt som ett litet enkelt scriptspråk och som nu vuxit ut som en cancersvulst.
PHP är en oelegant sörja av något som från början var tänkt som ett litet enkelt scriptspråk och som nu vuxit ut som en cancersvulst.
:e
Kollar man på arbetsmarknaden (den lilla bit jag sett) så är .net mest eftertraktat. Kollar man på webben så ser man ju dock mycket annat. Facebook är ju php t.ex. :)
ett lysande exempel på det är ju alla varianter på hur funktioner namnges i php
EnLitenMetod
En_Liten_Metod
Metod_Liten_En
osv osv
Kollar man på arbetsmarknaden (den lilla bit jag sett) så är .net mest eftertraktat. Kollar man på webben så ser man ju dock mycket annat.
Jag vet inte nåt bra ställe att söka på svenska jobb-trender, men jag sökte på "ASP.NET MVC" (.NET) och jämförde mot "Spring MVC" (Java) på amerikanska indeed:
http://www.indeed.com/jobtrends?q=asp.net+mvc,+spring+mvc&l=
:e
Kollar man på arbetsmarknaden (den lilla bit jag sett) så är .net mest eftertraktat.
Jag skulle säga att det är ganska jämt lopp mellan .NET och Java/JEE. Sök på Monster t.ex:
Jag jobbar enbart i Javavärlden, med Java-applikationsservrar och produkter byggda i Java, så jag må vara färgad av det, men de flesta myndigheter, alla stora banker, de flesta större försäkringsbolagen och många industriföretag kör Javaplattformar. Det jag brukar se av .NET hos stora kunder är framförallt Sharepoint, som brukar ha köpts in av informationsavdelningen och inte av IT, som sen får försöka knöka in den i resterande IT-miljö.
Men för att återgå till grundfrågan, så skulle jag säga att det hetaste just nu är domänspecifika språk och dynamiska språk som t.ex Groovy och även modern JavaScript.
Vill man jobba med webbutveckling och gränssnittsprogrammering så bör man se till att bli kung på JavaScript och bibliotek som Dojo, JQuery med flera samt HTML5 och att bygga strömlinjeformade Ajax-baserade gränssnitt.