Jag har en fråga om någon har erfarenhet av Infopath till Sharepoint. Jag försöker förstå vad den stora finessen är med Infopath och om någon här har använt det skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om det.
Främst undrar jag hur denna produkt skiljer sig från helt vanliga formulär på hemsidor. Är det bara en produkt för de som inte kan koda sådana formulär (med AJAX och allt därtill) eller har den ytterliggare finesser?
InfoPath formulär är inte jämförbara med webbformulär även om sharepoint klarar av att presentera InfoPath formulär i webbgränssnittet.
T.ex har jag gjort ett jobb åt en större kund som använde InfoPath mycket.
Dom hade ca 1000 st formulär som var kopplade till en Access databas.
Formulären skickades ut till olika användare (montörer, elektriker mm) som fyllde i formulären när dom gjorde ett jobb, och allt kom in i databasen. På byggen hade dom inte alltid internet eller nätverksåtkomst utan fick formulären på en skiva eller USB sticka.
Jag är ingen InfoPath expert, men anser att InfoPath formulär och webbformulär har lite olika användningsområden.
Jag har jobbat en hel del med Infopath och det är inte detsamma som ett vanligt webbformulär. Visst, du han ha ett väldigt enkelt formulär som bara skickar information via ett email eller till en databas men en av de stora finesserna är alla workflows du kan koppla till och olika workflows baserat på olika events. Kopplar du det till Sharepoint kan du dessutom lagra all information direkt via Sharepoint och öppna upp för ytterligare användningsområden.
Infopath kan du ha till allt från rapportering till standardiserade mallar. Versionshantering och tvingande uppgradering är ett annat sätt. Infopath behöver inte tvunget vara kopplat som ett webbformulär, det allra vanligaste (och dess fördel jämfört med vanliga formulär) är att formulären kan användas ensamt som en vanlig fil. Finns det en nyare version av formuläret publicerat så uppdateras det automatiskt.
Tack för svaren! Det hjälpte mig förstå vad Infopath är för en produkt. Jag försökte läsa mig till det från Microsofts hemsida men de enda som jag förstod rent konkret var att det gällde formulär och att de sparades till xml-filer. Lät inte så avancerat då :) Nu förstår jag bättre, tack!
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2