Jag gillar WordPress
Om man skall sätta upp en sajt där ett par vanliga windowsanvändare skall blogga eller lägga upp texter. Vad skall man installera?
12 svar · 1 494 visningar · startad av Lasp
Om man skall sätta upp en sajt där ett par vanliga windowsanvändare skall blogga eller lägga upp texter. Vad skall man installera?
Jag gillar WordPress
Tydligen är det wordpress som gäller när det kommer till bloggande, Tyvärr tycker jag den är sådär. Man är väldigt låst till de funktionerna som finns inbakat i programmet. Som till exempel om man vill ändra med css ja då kostar det tydligen kommer inte ihåg hur mycket. Man installerar inget utan man skapar ett konto på deras site sedan kan du lägga upp det mesta som programmet tillåter och vem som helst kan skapa utan att äns kunna något.
MVH
Buddaz
Jag har läst på nu! Ser bra ut.
Men först skall mitt webhotel Wopsa vakna och reagera eller Binero fixa 2.0 åt mig ;-(
Men det blir en testinstallation så småningom säger Lasp ;-)
Binero 2.0 har ju one-click installer för wordpress bara att logga in och köra Lasp ;)
Jo men Binero har inte flyttat mig till 2.0, och jag vill inte stå i telefonkö.
Så kanske det kommer snart ;-)
Apropå rubriken så är jag personligen av uppfattningen att webben inte skall vara i händerna på oerfarna.
Imorse var jag tvungen att kvickt som attan lösa en besvärlig situation som våra kära kollegor på västkusten hade försatt sig i. De hade skickat ut en webbadress i en tidningsannons, problemet var bara att de själva hade hittat på adressen, helt utan att kontakta oss som sköter företagets webbplatser. Således ledde naturligtvis inte länken någonvart och panik utbröt bland makrill och spårvagnar.
Nä, låt oss nördar hantera webben istället, det blir mycket bättre! ;)
Och förresten väntar jag också på Binero 2.0. Otåligt!
Apropå rubriken så är jag personligen av uppfattningen att webben inte skall vara i händerna på oerfarna.
Imorse var jag tvungen att kvickt som attan lösa en besvärlig situation som våra kära kollegor på västkusten hade försatt sig i. De hade skickat ut en webbadress i en tidningsannons, problemet var bara att de själva hade hittat på adressen, helt utan att kontakta oss som sköter företagets webbplatser. Således ledde naturligtvis inte länken någonvart och panik utbröt bland makrill och spårvagnar.Nä, låt oss nördar hantera webben istället, det blir mycket bättre! ;)
Och förresten väntar jag också på Binero 2.0. Otåligt!
Var det inte en biltillverkare som hade som slogan "bytbil.nu" utan att ha reggat adressen, det gjorde en konkurrent. :D
Tydligen är det wordpress som gäller när det kommer till bloggande, Tyvärr tycker jag den är sådär. Man är väldigt låst till de funktionerna som finns inbakat i programmet. Som till exempel om man vill ändra med css ja då kostar det tydligen kommer inte ihåg hur mycket. Man installerar inget utan man skapar ett konto på deras site sedan kan du lägga upp det mesta som programmet tillåter och vem som helst kan skapa utan att äns kunna något.
MVH
Buddaz
Det där är wordpress.com du tänker på, som mycket riktigt är en tjänst där man skapar en wordpressblogg och har begränsade möjligheter.
Laddar man däremot ner wordpress från wordpress.org styr man helt själv dess utseende och kan öka funktionaliteten med plugins osv (eller utveckla egna). Gratis givetvis. :)
Jag lägger också en röst på wordpress. Flexibelt och lättanvänt
Om man skall sätta upp en sakta där ett par vanliga windowsanvändare skall blogga eller lägga upp texter. Vad dkalll man installera?
Har de lärt sig att skicka mail? :) I så fall är Posterous ett trevligt alternativ. Du behöver bara säga att dem att skicka mail till post@kontoid.posterous.com när de vill skriva något. Bilduppladdning? De behöver bara bifoga bilderna till ett mail. Det kan inte bli mycket enklare. Du kan köra med egna domännamn om du vill och tjänsten är kostnadsfri.
hej
Det visste jag inte att man hade full möjlighet. Försökte en gång att installera men var inte riktigt med på hur man skulle göra och sedan i efterhand är det ändå ok, orkade inte bry mig så mycket mer. Har inte använt mig av det fast jag har ett konto. Är väl säkert enkelt att installera bara jag som inte orkade läsa hur. Kom bara att tänka på i första hand om de erfarenheter som jag visste om det programmet. Säkert någon som tycker det bra vem vet jag.
MVH
Buddaz
Jag, liksom några tidigare, lägger min röst på Wordpress - förslagsvis en egen installation från wordpress.com.
Ja, det var enkelt med WP, när man bara förstod de kryptiska beskeden från Binero.
Men jag skall testa att skapa fler, att flytta samt att döda sajter.
All utveckling skall ha ett "bäst före" datum tycker Lasp ;-)