Schemalägg ett jobb i exempelvis cron om du kör linux?
Någon som vet hur man gör så databasen gör backup av sig själv 3 gånger om dagen ? MYSQL xampp har jag med phpmyadmin. AV SIG SJÄLV
13 svar · 954 visningar · startad av frozie
Någon som vet hur man gör så databasen gör backup av sig själv 3 gånger om dagen ? MYSQL xampp har jag med phpmyadmin. AV SIG SJÄLV
Schemalägg ett jobb i exempelvis cron om du kör linux?
Du använder det medföljande programmet mysqldump för att ta backupen och så är det bara att tidsinställa det som Zaiman säger.
Inget som finns i inställningarna i MYSQL phpmy admin ?
Inget som finns i inställningarna i MYSQL phpmy admin ?
Mysqldump finns ju där i form av "exportera", men att tidsinställa saker gör man som sagt med cron i Linux/Unix-system.
Jag windows
I Windows har det i alla fall tidigare funnits något som heter "Schemalagda aktiviteter" där du kan tidsinställa saker, men jag använder inte Windows längre så jag vet inte om det fortfarande heter så.
Finns kvar i Win7, på engelska "Task Scheduler", sök på sche så borde du få fram det både på en svensk som engelsk win7.
ook, nu är saken jag har 5 hemsidor i xampp ska man typ göra en server ? vad för server lätt att hantera har domäner hos loopa.se sidorna har även index.php?page= som måste finnas efter domänens nman så man kan komma in på login sidan. någon som vet hur ska göra ?
vill inte an vända vidrabefodra vill ha DNS på varje sida...
Jag har följande i en BAT-fil som jag kör med scheduled task i Windows:
@echo off
echo Skapar databasdump...
"C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 5.0\bin\mysqldump" --user=[mysqluser] --password=[mysqlpassword] [dbname] > d:\backup\[dbname].sql
Ersätt i ovanstående (inklusive hakparanteser, dessa ska alltså inte vara med i kommandot):
[mysqluser] = användarnamn du avser att använda
[mysqlpassword] = användarnamnets lösenord
[dbname] = databasen du vill göra backup av
Du kan göra flera dumpar efter varandra i denna bat-fil om du vill. Detta fungerar även på en MySQL-server som inte är på datorn du kör jobbet ifrån, då måste du dock lägga till parametrar för att ansluta till en annan host. Se info om mysqldump-kommandor:
OK, men jag hörde att man kan ha ett os PÅ den dator som är ettt HOST os, jag har end atorn som ligger här hemma som kanske skulle funka
Det är inte helt ovanligt att man har ett OS på datorn i dagsläget. En del hoppar över det och använder datorn till bokstöd, fotpall eller för att duken inte skall blåsa bort på campingbordet. Men... pris / prestanda för dessa applikationer är väldigt högt. Det finns många andra produkter på marknaden som är bättre för dessa användningsområden. Så mitt tips är alltså ett OS på datorn. (det underlättar dessutom backup av mysql)
MySQL administrator
OK, men jag hörde att man kan ha ett os PÅ den dator som är ettt HOST os, jag har end atorn som ligger här hemma som kanske skulle funka
Jag använder MySQL administrator i Windows-miljö och där kan du göra schemalagda backuper.
Jag använder MySQL administrator i Windows-miljö och där kan du göra schemalagda backuper.
aha nice