Hej - jag har en hemsida https://www.flexcel.se som jag behöver aktivera med någon sorts kod för att ta hand om den e-postadress besökaren till min hemsida skriver in.
Besökaren skriver in sin e-postadress för att på så vis få hem ett program som jag - med automatik - sedan skickar som en bilaga i e-posten tillsammans med information om programinstallationen.
Jag själv skall även få en blänkare till min egen e-postlåda om vem denne intresserade är.
Jag sparar e-postadressen för att senare kunna skicka blänkare om ev. uppdatering - som denne sedan själv hämtar från hemsidan...
Men jag har ingen aning om hur jag gör - please, någon som vet??
Enklast är det nog att göra med PHP och MySql. Då så postar du bara formulärdatat med mailadressen till en sida som du kan kallar för mail.php.
mail.php
$to = mysql_real_escape_string($_POST['mailadress']);
mysql_connect('server:port','root','pwd');
mysql_select_db('test');
mysql_query("Insert into Downloaders (mailadress) values $to");
mail($to,'Automatiskt utskick',"Hej!, du kan ladda ner programmet på denna länk");
mail('minmailadress@mail.com','Automatiskt utskick',"$to har laddat ner ditt fantastiska program");
Tack för svar - Scriptspråk? jag förstår inte vad som menas med det...
Sajten är uppbygd i windows - HTML - och jag har här kopierat in de två första raderna, om de nu beskriver något ?
Du skriver PHP och MySql - och det är nog egalt vilket - för mig är allt grekiska... Men om du talar om var jag skall lägga in den här koden du skrev -
Code:
---------
$to = $_POST['mailadress'];
mysql_query("Insert into Downloaders (mailadress) values $to"); mail($to,'Automatiskt utskick',"Hej!, du kan ladda ner programmet på denna länk"); mail('minmailadress@mail.com','Automatiskt utskick',"$to har laddat ner ditt fantastiska program");
---------
så kanske jag kan göra ngt för att prova. Jag har SurfTown som webhotell och jag tror att det ingår MySql i det
Förlåt en amatör - en gör så gott en kan...
vänliga hälsningar och hoppas på en spännande fortsättning!
Du kommer få svårt att lösa detta utan grundläggande kunskap om ett serverspråk. Om du inte hyr in någon som löser det åt dig förstås, eller hittar nån som gör det gratis
Och så skapar du en sida som du kallar för mail.php, som du låter se ut såhär:
<?php
mysql_connect('server:port','root','pwd');
mysql_select_db('test');
mail($to,'Automatiskt utskick',"Hej!, du kan ladda ner programmet på denna länk");
mail('minmailadress@mail.com','Automatiskt utskick',"$to har laddat ner ditt fantastiska program");
?>
Tack Gildebrand - jag kom hem prick nu, var på Willie Nelson i går kväll, outstanding! Men nu tar jag tag i detta direkt - I let U know the ongoing results...
/fleXcel
Jag har lagt in din kod från den övre rutan i min kod under default, jag kunde tydligen editera direkt från filhanteraren på Surftown. Jag öppnade alltså den filen som hanterar fliken jag kallar för "Prova" och lade in din kod där jag tidigare har motsvarande. Det blir naturligtvis lite dubbelt men det får jag väl ta bort lite senare. Men hur får jag till text för själva knapparna, knappen till höger om inmatningsfältet och den under - behövs båda knapparna förresten?
så här ser koden ut just nu:
<p><strong>E-post</strong><br/>
<input type="text" maxlength="255" name="email" style="width: 300px;" /><br />
<input type="submit" value="OK" style="width: 80px; margin: 6px 0px 0px 227px;" />
<form action="mail.php" method="post">
<input type="text" name="mailadress"/>
<button type="submit"/>
</form>
</p>
sen har jag skapat en ny sida, den ligger i samma mapp som "default.asp" och heter alltså "mail.php"
Men här fungar det inte riktigt än... Jag har ändrat lite ;-) och undrar om 'server:port' där borde det väl stå något som har med portnr eller ngt? var hittar jag den uppgiften? och är det rätt angivet '/flexcel.se/download/default.asp'
<?php
mysql_connect('server:port','/flexcel.se/download/default','lösenordet');
mysql_select_db('test');
mail('kent.dahlin@flexcel.se','Automatiskt utskick',"$to har laddat ner ditt fantastiska program");
?>
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25