Jag vet att dom flesta är stora fan av wordpress och höjer plattformen till skyarna. För det mesta har jag kört statiska xhtml/css sajter eftersom jag är lite av ett kontrollfreak, jag vill bygga allt från scratch och känna att jag har full koll på alla delar av sajten. Om jag nån gång haft en kund som vill kontrollera innehållet på sajten så har jag kört med CushyCMS eller SurrealCMS. Men efter att ha fått bassning av en annan webbdesigner som menat på att wordpress borde ingå i alla webbutvecklares arsenal har jag den senaste veckan försökt implementera min egen portfoliosajt i wordpress, mest i självlärande syfte. Men det dröjde inte länge förrens jag började slita mina grå i ren frustration. Kanske för att mina php-kunskaper är ganska begränsade, men ändå. Det känns på nått sätt ganska onödigt :q Dessutom är det kanske inte alla kunder som vill ha standardlayouten för admin-delen i wordpress, och att bygga om den känns inte speciellt lockande, isåfall bygger jag hellre ett helt eget cms system.
Så vad är egentligen dom stora fördelarna med wordpress? Det känns bara onödigt krångligt, att sitta och ta bort alla inbyggda funktioner bit för bit som man inte behöver för ett visst projekt känns otroligt tidsslösande. Dessutom känns en sajt som man gjort helt själv mer unik, rent kodmässigt.
Är det bara jag som är ute och cyklar eller är det värt att lägga några hundra på en bra lärobok och verkligen lära sig eländet ordentligt?
Wordpress stora fördel är dess enkelhet. Vemsomhelst kan sätta upp det. Andra saker som talar för Wordpress är en enorm mängd med färdiga layout-templates och plugins. Med andra ord, vill du inte slänga ihop något själv så är Wordpress väldigt behändigt. Det är inte jättekrångligt att knåpa ihop egna templates heller.
Wordpress stora fördel är dess enkelhet. Vemsomhelst kan sätta upp det. Andra saker som talar för Wordpress är en enorm mängd med färdiga layout-templates och plugins. Med andra ord, vill du inte slänga ihop något själv så är Wordpress väldigt behändigt. Det är inte jättekrångligt att knåpa ihop egna templates heller.
Kan så vara, färdiga teman känns dock rätt oproffsigt. Det är väl isåfall enklare att använda ett lightweight cms åt sina kunder när man redan har en cutsom-design färdig?
På min blogg så kör jag WP, och till min installation jagade jag en bra stund innan jag tillslut hittade ett tema som var bra nog att modifiera enligt mina önskemål. Och det gick fint, men en hel del meck och lite svårtolkat om man inte är jättehaj på kod. Nackdelen är ju att man inte byter tema i första taget då det tar sin tid att modda teman.
Den stora fördelen som jag ser med WP, jämfört med exempelvis Textpattern som jag körde innan, är att projektet ständigt uppdateras och att det finns en miljard olika plugins att bygga ut med. Dessutom ser jag en bra möjlighet för eventuella kunder som då får ett färdigt och välutvecklat CMS att jobba med.
Wordpress stora fördel är dess enkelhet. Vemsomhelst kan sätta upp det. [..] Det är inte jättekrångligt att knåpa ihop egna templates heller.
Det finns möjlighet att skriva från scratch - och det finns "strippade" teman att utgå ifrån om man inte vill rådda runt och ta bort funktioner man inte behöver ;)
Så - Ja Wordpress är bra för en hel del ändamål. Just för att det är enkelt både att utöka, sätta upp, förse med teman och - inte minst - att hantera för oerfarna redaktörer!
.. dock upp till en gräns - det är ingen universal-lösning för *alla* sorters webbplatser/lösningar...
250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849