webForumDet fria alternativet

Geolocation noggranhet?

Webbutveckling

4 svar · 969 visningar · startad av johaseo

Medlem sedan maj 2009250 inlägg
Frågan#1

Jag testar lite olika lösningar för applikationer där man vill veta kundens geografiska placering, men hur är det med noggranheten i Geolocation egentligen?
# Har IPnr och slår upp koordinaterna här http://www.maxmind.com/app/lookup_city
# med koordinaterna så gör jag en slagning på google maps och ser varje gång jag VET geografiska placeringen att det slår fel på ett par kilometer?

Frågor:

1. Kan man förbättra detta "spel" i noggranhet eller får man leva med detta?
  2. Hur fungerar processen internt hos dessa Geolocators? Hur får de i verkligheten reda på att ett visst IP nr som tillhör telia verkligen är assignat till t ex Tyresö och en viss gatuadress där?
Medlem sedan juli 20013 378 inlägg
  1. Du får nog leva med det - tills den dag du kan samla in geolocation ute i besökarens webbläsare och därmed få den från nallefonernas/laptopparnas GPS/Mobilcellstriangulering istället (finns i flera av de nya nallefonerna, men det är långt ifrån i alla du kommer åt det via en webbsida).

Min IPhone rapporteras t.ex. hela tiden befinna sig i Stockolm via sitt (Telia) IP-nummer...
... och jag bor och verkar uteslutande i Umeå ;)

1. Vete tusan - men det vore intressant att få en inblick (men det ovanstående IPhone-exemplet tyder för mig på att IP-adresser verkar vara områdesregistrerade - inte individuellt) :)
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

jarvklo skrev:

1. Vete tusan - men det vore intressant att få en inblick (men det ovanstående IPhone-exemplet tyder för mig på att IP-adresser verkar vara områdesregistrerade - inte individuellt) :)

Jag vill minnas att den datainsamlingen har ett stort hel- eller halvmanuellt inslag. Har för mig att http://www.ip2location.com/ har en förklaring av hur det går till (men jag kommer inte åt sidan just nu så jag kan inte kolla upp det).

Sen får man komma ihåg att proxyservrar etc komplicerar geopositionering ytterligare, och man ska aldrig fatta några avgörande, oåterkalleliga beslut åt ens användare baserat på IP-information. Jag satt på ett nätverk där all trafik gick genom en proxyserver i Finland (medan jag satt i Stockholm) och blev lite besvärad när Facebook tyckte det var god service att automatiskt byta språk till finska...

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

jarvklo skrev:

Min IPhone rapporteras t.ex. hela tiden befinna sig i Stockolm via sitt (Telia) IP-nummer...
... och jag bor och verkar uteslutande i Umeå ;)

När jag har testat vid flera olika tillfällen har mitt Maltesiska IP härletts till Lilla Essingen i Sthlm, så jag skulle inte heller lite så mkt på sådana här tjänster.

I vårt tidigare system på jobbet körde vårt system mot fraud en sådan tjänst för att blockera konton från t.ex. låste länder, den däremot gjorde helt rätt de flesta gångerna, konstigt nog.

Men det beror säkert på vilken ip-databas man jobbar emot och hur mycket man betalar / månad för tjänsten.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Har ni testat geolocation-funktionaliteten i Firefox 3.6? Den är jävligt cool, den använder sig dels av IP-adressen men även av namnen på närliggande kända WLAN-nät för att ytterligare detaljera positionen.

Testa själva här: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/geolocation/

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)