webForumDet fria alternativet

Byta webhotell

Webbutveckling

5 svar · 1 060 visningar · startad av jofawe

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg
Frågan#1

Jag kör i dagsläget wordpress under one.com.. och tänker byta till binero då jag börjar behöva lite mer utrymme.

Hur löser jag migreringen smidigast utan att tappa något?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Du skapar ett konto hos Binero och där lägger du upp en webbsajt, sen kopierar du över alla filerna och importerar databasen. Nu kan du använda din sk. preview-domän som binero tillhandahåller för att testa så att din sajt fungerar i den nya miljön innan du pekar om domänen på riktigt.

När du sedan pekar om domänen så kommer det ta upp till 48 timmar innan den ändringen har slagit igenom för alla och då kommer vissa hamna på din gamla sajt medan andra hamnar på din nya sajt...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Quid skrev:

Du skapar ett konto hos Binero och där lägger du upp en webbsajt, sen kopierar du över alla filerna och importerar databasen. Nu kan du använda din sk. preview-domän som binero tillhandahåller för att testa så att din sajt fungerar i den nya miljön innan du pekar om domänen på riktigt.

När du sedan pekar om domänen så kommer det ta upp till 48 timmar innan den ändringen har slagit igenom för alla och då kommer vissa hamna på din gamla sajt medan andra hamnar på din nya sajt...

Nu är väl inte one.com så lätta att fixa extragrejer på. Men om man kan lägga in en ompekning till sajten på Binero (ip-adressen alltså - antingen som meta-tag eller i htaccess) så slipper man få två olika databaser om någon t.ex.lägger in en kommentar...

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Okay .. så enkelt sett så är det är "bara" att flytta alla filer och importera databasen?
I problemet ligger det lite också att jag har ett phpbb3-forum också, men jag antar att det blir samma sak där?

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Lånar tråden lite. Jag har en kompis som ska flytta sin blogg. Han har problem med sitt nuvarande webbhotell, sidan har legat nere flera timmar om dagen i flera veckor nu. Han frågade mig hur han skulle göra med mysql databasen. Han verkar ha flyttat över alla filer men vill kopiera över allt innehåll i databasen till en ny databas på sitt nya webbhotell binero. Jag hade ingen aning och tänkte fråga er hur man ska göra. Tacksam för svar.

//noshornin

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

noshornin skrev:

Lånar tråden lite. Jag har en kompis som ska flytta sin blogg. Han har problem med sitt nuvarande webbhotell, sidan har legat nere flera timmar om dagen i flera veckor nu. Han frågade mig hur han skulle göra med mysql databasen. Han verkar ha flyttat över alla filer men vill kopiera över allt innehåll i databasen till en ny databas på sitt nya webbhotell binero. Jag hade ingen aning och tänkte fråga er hur man ska göra. Tacksam för svar.

//noshornin

Om han använder phpmyadmin så finns det enkla export och importfunktioner.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)