webForumDet fria alternativet

Jämföra .html-filer med .css-filen och radera oanvänd css-kod?

Webbutveckling

4 svar · 558 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har testat en hel del editors men saknar en funktion, dvs jämföra .html-filer med .css-filen och radera oanvänd css-kod?

Ofta blir det så att jag gör ngt i en html-fil och skriver style för det i en separat .css-fil. Efter ett tag när jag lagt till och tagit bort i mina html-filer är min .css onödigt stor eftersom jag sällan rensar den då man kanske kan behöva det framöver. Detta resulteras i att jag har en .css med massa style som inte används i någon html-fil.

Är därför ute efter något program som kan jämföra det som finns i min .css och se om någon html-fil använder sig av det, om inte radera. Har sett tjänster som optimerar .css-filer genom att slå ihop likartade etc samt program där man kan se vad i ens .html som refererar till vad i ens .css. Söker dock ngt mer automatiskt av det senare.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Något sånt har jag inte heller sett men det finns ett tillägg till Firefox som iaf underlättar lite. Gå in på sitepoint.com och leta upp Dust me Selectors.

Det kan inte ta bort nånting men visar vad/vilka selektorer som inte används. Hittar du inget bättre kan det vara ett alternativ. :)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Man får ju tänka på också att man kan ändra css-klass på element via till exempel javascript, eller server-kod.
Sånt blir svårt för ett sånt här program att hålla reda på

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

xtreme skrev:

Har testat en hel del editors men saknar en funktion, dvs jämföra .html-filer med .css-filen och radera oanvänd css-kod?

Jag funderade också på det för några år sen när jag satt med en stilmall som var oändlig. Men så funderade jag lite till och kom fram till att ett sånt program skulle kunna förstöra lika mycket som det skulle hjälpa.

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

Dust-Me Selectors fungerade riktigt bra för en sida. Har inte hittat funktionen för en hel webbplats dock, men den ska väl finnas... någonstans :)
EDIT: Där var den (Automation -> Spider sitemap) :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)