webForumDet fria alternativet

Joomla vs Wordpress

Webbutveckling

5 svar · 974 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Har lite svårt att hitta rätt svar på min fråga när jag söker på google. Antingen får man en fet lista med beskrivningar på diverse funktioner som man inte riktigt vet eftersom man inte provat på dem själv eller så är det recensioner där det skrivs en hel massa sida efter sida.

Finns det någon här som provat båda systemen och kan ge lite reflektion över ämnet?
Har själv bara provat på WP (med detta sagt inser jag desto mer vikten av att bara prova o lägga in Joomla o se vad som händer).

Har sett större portaler som använder WP och de som tex kommenterar poster får sina ikoner med, trackbacks (tror jag det heter) och sådant ingår i och med att plattformen är så standard.
Man vill ogärna gå miste om dessa fördelar bara för att man väljer Joomla.
Vänder man på det så kanske det finns fler fördelar på Joomla sidan.

Det jag vill göra är en portal inom datorgrafik, lite i stil med 3dtotal.com.
Har redan designat upp en layout på hur sajten ska se ut och vet hur det bör bli. Det kan mycket väl funka i WP men vill som sagt veta om jag ska titta på Joomla alternativet.

Vad skulle jag kunna få där och som jag inte får i WP?
Eller om du som testat båda vet att jag rentav bör använda WP pga av några anledningar?

Håller tummarna för svaren :)

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

haider skrev:

de som tex kommenterar poster får sina ikoner med)

Du tänker på Gravatarer ? http://en.gravatar.com/

Själv har jag bara kört / kör WP. Tycker det är enkelt att skapa teman & plugins till det.

Ja, bland annat Gravatarer.
Vad jag tänkte på var att WP känns som en etablerad standard så att man kan bli del av en större community.
Jag kan visserligen ha fel, att det likväl kan finnas en parallell community för Joomla folk.

Håller också med ang enkelheten, fast i nuläget vet jag ju inget om Joomla och den kan vara precis lika enkel inser jag...

Några fler som har något att bidra med?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag gjorde några taffliga försök med både WP och Joomla! när jag bestämde mig för att skippa ASP och gå över till ett etablerat och färdigt system. Känslan jag fick vara att Joomla! var enklare/smartare/mer strukturerat/snyggare admin... Svårt att i klartext beskriva exakt vad som är bättre och/eller sämre systemen emellan.

Gjorde dock en hel del research för att få andras olika uppfattningar och blev efter det övertygad om att det var Joomla! jag skulle satsa på. De har bägge sina fördelar, men för min del var Joomla!'s fördelar mer lockande än WP's.

Här har du en länk till en jämförelse mellan Joomla! och Drupal. Den beskriver väldigt bra de olika egenskaperna i Joomla! och det kanske kan hjälpa dig få en överblick om det är något för dig! http://www.netbuilders.org/managing/drupal-vs-joomla-1123.html

Knepigt det här.
Som med all programvara så bör man göra en djupdykning för att se vad som passar en bäst. Är man nybörjare får jag en känsla av att det inte spelar så mycket roll.

Men vad händer sennär man expanderar och bloggen/sajten går bättre? Då vet man ju inte i efterhand om den andra programvaran skulle vara bättre lämpad.
Något coolt hade varit att man på något sätt importerar all data från ena plattformen till den andra bara för att i framtiden kunna testa.
För precis i startgropen tror jag inte man kan bedömma på så mycket annat en estetiska punkter. Kanske några funktioner med.

Här har jag en skiss på designen jag satt och knåpade ihop. Fortfarande mockup, men den säger i alla fall vad jag siktar på.
https://www.haider.se/Cgeye.jpg
Kanske ovanstgående skiss kan ge upphov till mer konkreta rekommendationer på vad jag bör satsa på och vad jag bör tänka på.

Har nu även lagt in Joomla för att kolla lite närmare på hur det funkar.
En sak jag har noterat är att demosajter gjorda på Joomla ser helt annorlunda ut än WP. WP ser mer ut som den klassiska bloggen medan Joomla upplever jag som ett CMS där förstasidan är fullproppad med innehåll i unik layout.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

haider skrev:

En sak jag har noterat är att demosajter gjorda på Joomla ser helt annorlunda ut än WP. WP ser mer ut som den klassiska bloggen medan Joomla upplever jag som ett CMS där förstasidan är fullproppad med innehåll i unik layout.

Så är det. Ursprungligen var WP ämnad för blogg och Joomla som CMS, men numer har bägge plattformarna utvecklats så pass mycket och fått så många add-on's att de kan fungera på varandras "områden".

422 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
262 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
280 ms — ändringar (db)