webForumDet fria alternativet

nybörjare vill bygga hemsida

Webbutveckling

34 svar · 5 571 visningar · startad av agneos · sida 2 av 2

Frågan, av agneos

hej jag är ny här och behöver hjälp, jag kan ingeting om att skapa hemsida men jag läste lite och nu vill jag prova och skapa en egen hemsida, så jag har laddat ner dreamweaver cs3 och core FTP lite, så nu vad kan jag göra hur ks jag forsätta? att bygga forum är lättare eller hemsida? vad är den lätaste och bästa sättet att bygga hemsida? (jag är ny, om forumet är i fel område hoppas att admin f

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 2006124 inlägg

Innan du skapar en hemsida tycker jag att du ska ta fram papper och penna och skissa upp hur du vill att den ska se ut och anteckna vad du vill ha med på den. SEN kan du börja använda HTML-kod för att skapa sidan.

Dreamweavers Split-läge är överlägset, eftersom du dels kan använda designfönstret och se hur allt ser ut, dels kan titta i kodfönstret och se hur koden skrivs. Man lär sig bra på det.

Jag rekommenderar att du läser på om div-taggar, de är användbara och rätt enkla att använda. De fungerar ungefär som om du hade klippt ut papperslappar med bild och text och sen klistrat upp dem på lämplig plats på ett större papper.

Men innan du gör något annat, bestäm vad du vill ha på sidan och hur du vill att layouten ska se ut. Var ska bilderna vara, var ska texten stå, hur ska rubrikerna se ut, osv.

Och vad gäller One.com så har jag aldrig haft problem med dem under de 6 år jag använt dem.

Medlem sedan feb. 20108 inlägg

Jag tycker https://www.webdesignskolan.com är det lättaste sättet att lära sig grunderna i HTML.

Medlem sedan dec. 20101 inlägg

Bygga hemsidor

Det finns många sajter som man kan lära sig bygga hemsidor på.

Kodning är nog webdesignskolan den jag tycker är bäst, men sen generella råd tyckte jag

Bygga hemsidor var en rätt bra sida.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Charlie05 skrev:

Det finns många sajter som man kan lära sig bygga hemsidor på.

Kodning är nog webdesignskolan den jag tycker är bäst, men sen generella råd tyckte jag

Bygga hemsidor var en rätt kass sida.

Bygga hemsidor skrev:

Vi bygger själva hemsidor som vi försöker ranka upp på google, därför skapar vi enklare hemsidor med användbar information till besökare. Vi kommer uppdatera hemsidan så snart besökarantalet motiverar uppdateringen.

Jo, tack. Det är väl iofs bättre att SPAM flytter ut till hemsidor än att man får det via mail.

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Det ända tipset jag kan ge dig är att bygga med egen kod som vissa andra säger. I början när du tittar på det ser det svårt ut men inte när du väl har satt dig in i det. W3cschools skola http://www.w3schools.com/ , http://webbdesigna.se/xhtml.php eller http://www.webdesignskolan.com/ med xhtml+css och notepad++ tillsammans så har du en sida på några minuter om den nu inte skall vara jätteavancerad. Finns hur många guider som helst på nätet lika så finns det väldigt många böcker om ämnet. Dreamweaver är väl WYSIWYG alltså klipp och klistra program som jag kallar det för. Hur som helst vad du än väljer så är det roligare att förstå hur en webbsida är uppbyggd om du nu vill fördjupa dig om ämnet.

hej
Kollade en till post du skrev agneos hemsidor är främst uppbyggda med exempelvis html/xhtml+css=designen hur utseende som till exempel typsnitt,storlek med mera+javascript. Säkert mer men de här brukar de flesta sidorna vara byggda med.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

>Charlie05
Hur fan (ursäkta språket) kan man kalla den sidan för "En Guide hur man bygger hemsidor"

Är det återigen en spammare?

Bra fråga Lasp. Hur som helst länkade jag till dem 3 vanligaste siterna för den som vill börja bygga sin enkla site och sedan avancera. han kommer klara sig med dem jag skrev, det gjorde jag när jag skulle lära mig. Har inte försökt med javascript känns inte som jag behöver. Är nöjd med det jag kan fast kunskaperna behövs uppdateras ibland. Kikade på en annan post du skrev Lasp om lastfm, testar det nu och fy va bra det är.bättre än spotify som jag spyr av när jag hör det, bättre ljud,bättre musik just nu testar jag alice cooper radio med gamla sköna rock godingar.

Medlem sedan juni 200910 inlägg

Wordpress genväg till att bygga hemsida

Jag tycker att Wordpress är en bra genväg om man vill bygga en snygg hemsida utan att kunna så mycket egentligen. Kolla bara utbudet av gratis bloggmallar på www.wordpress.org

Det finns svenskt forum för hjälp och du kommer snabbt igång.

Medlem sedan juli 2009355 inlägg

Lite Hjälp

är det bara jag som ser att TS skrev sist i mars detta år? Jag tror inte att personen i fråga finns kvar på webforum tyvärr :(

men om TS kommer tillbaka, så kommer en kort beskrivning här:

(rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert ^^)

Ska man bygga en vanlig html-sida så finns det vissa krav på saker som ska finnas med.

De obligatoriska html-taggarna är:

<html></html> - Denna tagg bestämmer början respektive slut på html-dokumentet. Det är mellan denna start/sluttag man lägger in resten av hemsidans html-kod

<head></head> - Denna tagg kommer direkt efter <html>. Här inne kan man lägga in inställningar, t.ex. vilken stilmall man ska använda, som bestämmer designen på din sida.

<title>Titel på hemsidan</title> - Vet inte om denna är obligatorisk eller ej, men denna tagg placeras inuti <head>-taggen. texten man skriver här är den som syns på t.ex. fliken i webbläsaren. Ex:

<head>
<title>Min hemsida</title>
</head>

<body></body> - denna tagg bestämmer var innehållet på sidan som besökaren ser startar respektive slutar. Inom denna tagg kan man lägga vilken html-kod som helst förutom den som man lägger inom <head></head>.

ex. hur en mycket enkel html-sida kan byggas:
<html> - start på html-dokumentet
<head> - head-inställningar
<title>Min sida</title> - titeln på hemsidan
</head>
<body> - början av innehållet som besökare ser
<h1>Detta är en stor rubrik</h1>
<br /> - detta är en radbrytning
<h2>Detta är en lite mindre rubrik</h2>
<br />
<b>Text med fet stil</b>
<table> - skapar en html-tabell
<tr> - skapar en rad i tabellen
<td> - skapar en kolumn på raden i tabellen
</td>
</tr>
</table> - avslutar tabellen
</body> - avslutar innehållet som besökaren ser
</html> - slutet av html-dokumentet.

exemplet fast utan beskrivning:

<html>
<head>
<title>Min sida</title>
</head>
<body>
<h1>Detta är en stor rubrik</h1>
<br /> - detta är en radbrytning
<h2>Detta är en lite mindre rubrik</h2>
<br />
<b>Text med fet stil</b>
<table>
<tr>
<td>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Vill du testa koden? skapa ett nytt textdokument genom att högerklicka på skrivbordet och välj nytt - textdokument

klistra in koden i dokumentet och gå till arkiv-spara som

välj filtyp: alla filer

skriv index.html som namn på filen och spara.

Nu kan du testa sidan genom att öppna din nya html-fil!

Mvh Sanji

Hej det där var världens enklaste kod. lägg in border på table så får du med kantlinjer <table border="**">
helst främst skall man använda tabell på enbart rådata men som även används till annat, det är en gammal funktion som lever kvar än idag. Som trådskaparen kommer att se är det roligare om man förstår koden för då kan man skapa vad man vill utan att använda onödiga program. Ett tips att lära sig är att skissa ner ett projekt som till exempel kan vara att skapa en hemsida om sig själv eller något annat fiktivt. Sedan börja genom att sakta steg för steg lära sig att koda genom att följa en guide, då kommer man lära sig mer. Bara ett tips, så lärde jag mig det.

Medlem sedan maj 20106 inlägg

Tooltip Mouse over

För att få till den här mouse over funktionen från Dynamic Drive
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex4/imagetooltip.htm

ska man hämta två filer ddimgtooltip.js respektive css

var och hur ska jag placera dessa ?????

Medlem sedan okt. 20117 inlägg

Hej, det finns jättebra dokumentation som tidigare inlägg visat, såsom w3schools.com osv.
Jag rekomenderar
det är på svenska och fastnar man är det bara att kommentera på inläggen så hjälper dom till

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

hannes91 skrev:

Hej, det finns jättebra dokumentation som tidigare inlägg visat, såsom w3schools.com osv.
....... och fastnar man är det bara att kommentera på inläggen så hjälper dom till

Jag hade inte använt mig av w3schools alls, är ingen bra ställe då dom lär ut en hel del felaktigheter. Sen varför skall man besöka din sida för att kommentera om frågor? Kan nog lova att du få bättre hjälp om du stället frågor på ett forum (exempelvis wF) än på en blogg.

Medlem sedan nov. 201127 inlägg

Jag satt i samma sits i juni i år, det tog mig 3 veckors rejält googlande + arbete för att lära mig och förstå hur en HTML+CSS sida byggs upp på ett funktionsdugligt och snyggt sätt. Totalt värt dessa arbetstider och något humörstyrda utbrott jag fick.. :D

Det svåraste att förstå var enligt mig hur CSS styrde HTML koden, men det får du förhoppningsvis kläm på tidigare än vad jag gjorde. Se till att länka rätt bara så ska det gå bra att styra skiten! Tänk på griden också, det är viktigast, samt att du testar att ändra storlek på webläsarfönstret för att kolla hur det ser ut på olika skärmar.

Good luck!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)