Vad har du för COLLATE på din tabell? Om du går till tabellen i fråga med t.ex. PHPMyAdmin och väljer "Operations", vad står i det rullistan längst ner?
Jag har för vana att alltid köra utf-8 rakt igenom och jag har aldrig problem med tecken.
5 svar · 528 visningar · startad av rekmas
Finns det något sätt att alltid konvertera åäö så att dessa alltis skrivs in som åäö i en mysql-db när de kommer från formulär på en hemsida? Verkar inte alltid funka riktigt rätt med utf8_encode/decode i PHP.
Vad har du för COLLATE på din tabell? Om du går till tabellen i fråga med t.ex. PHPMyAdmin och väljer "Operations", vad står i det rullistan längst ner?
Jag har för vana att alltid köra utf-8 rakt igenom och jag har aldrig problem med tecken.
Det är latin1_swedish_ci, men det är inget jag kan ändra på tyvärr. Men OM jag kunde ändra det, säg till utf8_swedish_ci eller utf8_unicode_ci, skulle det då ge mig åäö även om inmatningsspråket för den som skriver in åäö i formuläret på hemsidan är te.x. japanska?
Om du ska köra flera språk (och framförallt språk med andra bokstäver) så ska du inte köra latin1_swedish_ci överhuvudtaget.
Då bör du göra om och göra rätt - och byta till utf-8.
Tänk på att du även måste ändra din meta-tagg så att webbläsaren parsar sidan som utf-8.
Sen ska du inte köra utf8_bin, utan utf8_unicode_ci. "ci" på slutet står för "case-insensitive", kör du binärt (utf8_bin) kommer a och A att tolkas som samt sorteras som två helt olika tecken.
Tackar :)
Jag gissar på att du menar denna meta-tagg : <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
Eller behövs någon annan meta-tagg?
Japp, det är den jag syftar på.
Kom ihåg att även spara dina filer som utf-8 och inte ANSI.