Om man lagrar data i databaser eller i ett XML dokument, data som sedan visas på en hemsida beroende på vilken data som skickas in med hjälp av ett php-skript, kan då en sökmotor hitta den data som finns i databesen eller i XML-dokumentet? Spelar det någon roll om man lagrar data i ett XML-dokument eller databas?
sparar du data i en databas så kan en sökmotor inte direkt söka genom den.
Du måste visa informationen via något skript för att sökmotorn ska hitta det.
Om du länkar till XML-filen från någon sida så kan sökmotorn hitta det. Finns det inga länkar till XML-filen så hittar inte heller sökmotorn den. Presenteras informationen i XML-filen via ett skript så är det bara den informationen som sökmotorn hittar.
Då skulle jag kunna ha en dold länk (t ex att länktexten är i samma färg som bakgrunden) till XML filen längst ner på sidan? Samtidigt som jag använder xml-filen som det var tänkt, det vill säga att information hämtas när användare gör sökningar.
Då skulle jag kunna ha en dold länk (t ex att länktexten är i samma färg som bakgrunden) till XML filen längst ner på sidan? Samtidigt som jag använder xml-filen som det var tänkt, det vill säga att information hämtas när användare gör sökningar.
Google (exempelvis) kommer ju då att länka till din "dolda" sida, och då blir det ju svårt för dig att skicka användaren rätt därifrån. Att söka på det man vill och sedan komma till ett gigantiskt XML-dokument är ju inte vad användaren vill.
Låter vettigt. Men om min sida består av en sökruta där användaren skriver in en söksträng. Beroende på vad användaren skriver in så returneras data från XML-filen. Eftersom nästan all information ligger i XML-filen så vill jag att den data som finns lagrad där ska bli tillgänglig för sökmotorer. Går det att göra på något bra sätt?
792 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25