webForumDet fria alternativet

Hur implementera ISO-standarder på webben?

Webbutveckling

5 svar · 916 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Som vanligt så vet jag inte om min fråga hamnat i rätt underforum, men jag hittar inget forum för konceptuella databasfrågor, så moderator får väl flytta om det visar sig att tråden hör hemma någon annanstans. :)

Jag bygger en webbaserad GIS-applikation, som ska "följa alla standarder" inom såväl vetenskapsområdet (innehållet, indelning av publikationer i kategorier t ex) så väl som GIS-mässigt. I ett fett policydokument rekommenderas det t ex att man använder ISO 19115 för geografisk metadata.

Själv har jag aldrig jobbat med ISO-standarder, och just nu känner jag mig som bambi på hal is. Jag antar att det är en inte helt okomplicerad konceptuell informationsstruktur som man ska följa. Men jag kan vara ute och cykla! Och jag vet ju inte, eftersom man inte kan kolla på ISO-standarder utan att köpa dem (denna kostar ~1500 kr) och jag är inte tillräckligt kunnig för att på beskrivningen av den avgöra om det är den här vi behöver eller ej. :l

Första dumma frågan blir: Ska man designa databastabellerna att följa denna standard, eller är det viktigt först när man designar utbytesformatet (t ex webservice)?

Och andra frågan: Är det någon som har erfarenhet av att jobba mot en sån standard, dvs inte nödvändigtvis just den jag hänvisar till utan valfri ISO-standard eller annan standard av liknande komplexitet/dignitet?

Jag vet liksom inte vart jag ska börja nysta i den här djungeln.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Den säger ingenting om hur du ska lagra dina data, utan enbart hur du exponerar den. Så modellera databasen efter eget tycke men implementera i så fall schemat om du sätter upp en webservice för exponeringen av geografisk data. Det kan ju dock påverka databasmodellen, vad gäller komplexitet.

Det är min tolkning av din länk, åtminstone. Jag har själv aldrig implementerat något mot en ISO-standard.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag har råkat ut för liknande, ska helst testa applikationen enligt en viss ISO-standard. Med erfarenhet av det öppna internet med IETF och W3C så är man lite sur för att man ska behöva köpa standarder.

Men det låter som att du håller på med ett intressant projekt Fia. GIS är roligt.

erciz skrev:

Jag har råkat ut för liknande, ska helst testa applikationen enligt en viss ISO-standard. Med erfarenhet av det öppna internet med IETF och W3C så är man lite sur för att man ska behöva köpa standarder.

Men det låter som att du håller på med ett intressant projekt Fia. GIS är roligt.

Ja precis, man kan ju tycka att eftersom huvudsyftet med standarder är att få så många som möjligt att använda samma sätt, att kompatibilitet ska öka nyttan för alla, så borde standarder per definition vara gratis. :p

Vilken ISO-standard bör du testa din applikation emot? *nyfiken*

Och jo, GIS är både roligt och jättejobbigt. Det är så stort, komplext och krångligt. Men när det funkar som man tänkt är det ju superkul! :)

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Ja, men GIS behöver väl inte vara stort, komplext och krångligt. Google Maps är ju också GIS men det måste vara det allra enklaste fallet ;) Nu börjar väl väldigt många applikationer hantera GPS-data och därmed bli GIS-applikationer, eftersom de hanterar geografisk information!?

Men de såklart, jobbar man i de stora systemen som ArcGIS och liknande så kan jag tänka mig att det är komplext. Det har jag aldrig gjort.

Berätta gärna mer om vad du gör för projekt. Vad är det för kartmaterial? Antar att det handlar om miljö? ;)

För mig är det ISO 17050-1:2005 och ISO 17050-2:2005.
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=38705&PresID=1&Desc=SS-EN ISO/IEC 17050-1:2005
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=38706&PresID=1&PROJID=&educationId=

erciz skrev:

Ja, men GIS behöver väl inte vara stort, komplext och krångligt. Google Maps är ju också GIS men det måste vara det allra enklaste fallet ;) Nu börjar väl väldigt många applikationer hantera GPS-data och därmed bli GIS-applikationer, eftersom de hanterar geografisk information!?

Men de såklart, jobbar man i de stora systemen som ArcGIS och liknande så kan jag tänka mig att det är komplext. Det har jag aldrig gjort.

Berätta gärna mer om vad du gör för projekt. Vad är det för kartmaterial? Antar att det handlar om miljö? ;)

För mig är det ISO 17050-1:2005 och ISO 17050-2:2005.
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=38705&PresID=1&Desc=SS-EN ISO/IEC 17050-1:2005
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=38706&PresID=1&PROJID=&educationId=

Jag undervisar i ArcGIS (som är ett härke när det är på det humöret!), även om jag bara hållt mig på den grundläggande nivån hittills.

Projektet jag jobbar med handlar om att göra forskning tillgänglig digitalt och visualisera det med GIS. Tanken är att metadata om all forskning (vem har gjort vad, när, var, hur, samt forskningsresultat) som skett i området kring Abisko forskningsstation de senaste 100 åren ska kunna visas upp för så väl andra forskare som allmänheten och alla som kan ha nytta av den.

Syftet är att förstå klimatförändringarna bättre och med hjälp av forskningsdata upptäcka luckor i forskningen, hitta synergieffekter, undvika dubbelarbete etc. Om man kan utnyttja all den data som finns "begravd" i obskyra format, arkiv, hos enskilda forskare etc så får vi en bättre idé om hur klimatförändringarna kommer påverka alpina och subalpina miljöer (samhälle, turism, rennäring, företag, allt) så kan man utarbeta en plan för hur man kan anpassa sig till de förändringarna.

Stora visioner, men min lilla prototyp är bara en blygsam början på det hela. Jag använder en open source-programvara, UMN MapServer, som GIS-verktyg för visualiseringen på webben. Vi har också en tanke om att koppla ihop det med fristående GIS-analys-applikationer i ArcObjects, men så långt har vi inte kommit än. Det finns massor av för mig outforskade relaterade områden som måste undersökas, bl a standarder. Och jag fick rysningar av att bara kolla på dina länkar. ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)