webForumDet fria alternativet

Problem med Joomla...

Webbutveckling

7 svar · 1 628 visningar · startad av mikaelsooh

Medlem sedan feb. 2007200 inlägg
Frågan#1

Tänkte kolla om det finns någon här som är vass på Joomla.

Har precis satt igång med att försöka lära mig systemet. Dock har jag lyckats med nånting och min meny har försvunnit helt. Vet inte exakt vad det är jag gjort eller hur. Vet bara att menyn är försvunnen och att det vore bra att ha den tillbaka.

Någon som har tips?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

mikaelsooh skrev:

Tänkte kolla om det finns någon här som är vass på Joomla.

Har precis satt igång med att försöka lära mig systemet. Dock har jag lyckats med nånting och min meny har försvunnit helt. Vet inte exakt vad det är jag gjort eller hur. Vet bara att menyn är försvunnen och att det vore bra att ha den tillbaka.

Någon som har tips?

Finns många sätt att få en meny att försvinna! :)
Börja med att kolla så du inte har lyckats avaktivera den, både menyobjekten men även själva modulen.
Sedan måste du kontrollera att du har angett rätt "position", så du inte försöker visa den i en position som du inte använder!

Det kan även vara så att du eller ditt webbhotell har uppgraderat servern till PHP5, då måste du ha senaste versionen av Joomla för annars försvinner bl.a. menyerna. Enklast att kolla detta är om du har kvar de gröna bockrutorna/röda kryssen under alla "Active"...

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Det där med att ha den i en position som inte finns har jag gjort ett antal gånger. Lika kul varje gång man inser att man varit dum ännu en gång. :e

Bendro skrev:

Det där med att ha den i en position som inte finns har jag gjort ett antal gånger. Lika kul varje gång man inser att man varit dum ännu en gång. :e

Ohhh yes! Vi ska alla denna vägen vandra... :h

Då ska vi se om jag kan reda ut det hela.

1. Se till så att den är aktiverad.
2. Se till så att modulen är ok
3. Se till så att positionen är rätt.

Sen kör jag inte online ännu... kör på Wamp och senaste versionen (laddade idag så jag är verkligen HELT grön... ) och har inte koll på särskilt mycket än.

Det var modulen! Nu funkar det som det ska. Då är jag ett steg i rätt riktning!!!

Hur som... du har inte tips på lite guider?

Jepp. Nr 1 och 2 är lite av samma sak. Själva modulen (mod_mainmenu) måste vara aktiverad. Det kollar du under "Tillägg/Moduler". Sen måste varje menyobjekt vara aktiverad, och det kollar du under "Meny/*Menyns-namn*".

Vilken position den ligger i styr du på själva modulen (mod_mainmenu), leta upp den i listan, klicka på den och sök några rader ner efter "Position". Beroende på hur din mall är uppbyggd finns det olika positioner att nyttja. Vanligast är "left", "right", "top" och "user3".

Vad hände/gjorde du förresten när menyn plötsligt försvann?

/Edit
Ah, kul! :)
Tips på guider har jag egentligen inte. Mitt tips är att du kastar dig rakt in i härligheten och gör som du gör precis nu, ställer en massa frågor på olika forum! Det finns massor av svar ute på google och ett av de första ställen att kolla på är joomla.org's eget forum/community. De har även en svensk del här: http://forum.joomla.org/viewforum.php?f=63
Vill du kosta på dig en slant kan du köpa guider här: http://www.lynda.com/home/Search.aspx?q=joomla

Tackar för tipsen!

Vad jag gjorde vet jag faktiskt inte riktigt. Jag grejjade runt lite för att försöka slutleda mig själv till hur saker funkade. Det gick väl sådär... Ska försöka printa en guide jag hittade imorgon. Sen är det bara att läsa testa och fråga.

Tack för hjälpen!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)