webForumDet fria alternativet

proportioner webbdesign

Webbutveckling

2 svar · 904 visningar · startad av Biffen09

Medlem sedan sep. 200922 inlägg
Frågan#1

Hej

jag har fått nys om Gyllene snittet när man bygger hemsidor, vad jag inte riktigt förstår är hur man mäter en webbplats om de har de gyllene snittet.

hur tar man reda på hur många pixlar en sida har`? Ska man mäta varenda liten bild?

Så det vore jätte tacksamt om någon kunde förklara..

Lite förvirrad :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Till skillnad mot formgivning av t.ex. trycksaker (som ju har bestämt bredd och höjd) så kan du inte använda GS till själva webbplatsens yta eftersom du själv inte kan bestämma hur brett och högt användarens fönster ska vara.

Däremot kan du använda det som guide när du t.ex. bestämmer storleksförhållande mellan rubriker och brödtext eller formen på (och förhållandet mellan) diverse grafiska element (rutor, menyer osv).

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

Red: Kanske ska skriva också att förhållandet är ungefär 1:1,618. Så om vi applicerar det på t.ex. fontstorlekar innebär det att om brödtexten är 10px så passar det bra om den närmaste rubrikstorleken är 16px (och följande 1,618 x den osv). Gör du grafiska element som inte kan ändras (dvs bilder) så kan du alltså försöka få dom 1 x 1,618 (dvs bredd x höjd).

Medlem sedan sep. 200922 inlägg

Hej och tack! då förstår jag, finns tydligen en hel del andra proportioner som också har betydelse.. :) är det viktigt att ta hänsyn till dem för att de ska se bra ut? tex kvadratroten ur 2,3 och 5? som beskrivs i några artiklar?

och är det meningen att alla rektanglar ska passa ihop med alla kvadratrötter...det måste ju vara fel? eller?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)