webForumDet fria alternativet

Finns det nån PayPal-expert i församlingen, månne?

Webbutveckling

4 svar · 706 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Ska göra detta:

En "cart" som egentligen bara är ett enda enkelt formulär där användaren väljer en tjänst (av fyra, väljs med radio buttons). Vid "submit" ska användaren hamna hos PayPal och pröjsa.

Samtidigt (eller efter fullgjord betalning) ska webbplatsens innehavare få mail med 12-15 uppgifter som användaren har fyllt i i formuläret.

Alla dessa uppgifter behöver inte gå via PayPal. De kan gå i ett separat mail. Det räcker med att webbplatsens innehavare kan identifiera gjord betalning genom att t.ex. namn och epostadress är desamma till PayPal och i det separata mailet.

Har försökt lista ut hur jag ska göra genom att läsa PayPals instruktioner om API. Men ju mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag.

Om det sitter någon med kunskaper om detta som har lust att hjälpa till, posta gärna eller skicka ett PM.

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Men ska man koppla på det viset, direkt då!?

Är det inte bättre att de där uppgifterna skickas ut i efterhand, då betalningen är verifierad av mottagaren? Nackdelen är uppenbar, att det går "långsammare" för kunden att få sina 12-15 uppgifter. Men fördelen är dels att du slipper mecka med API, samt att du (eller din kund???) slipper få kunder /användare som inte har betalat.

Lite beror det väl på vad det är ni säljer... men om inte annat, det går ju att börja med en manuell variant och sen köra på automatik i ett senare skede, när det blir mer business av det hela.

Det är bara ett förslag och egentligen inte ett svar på det du egentligen frågar efter. Se det mer som en möjlighet att komma runt ett problem, och det är själva lösningen! Att inte ha ett problem! :-)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag har gjort integration mot Paypal ett par gånger och dom har ju lite olika varianter. Jag tycker att du ska skippa API't helt och hållet och använda deras "Betalknapp".

Går till så att du har en knapp som skickar ett par uppgifter till Paypal, t.ex. ordernummer och totalsumma (du kan alltså inte skicka en hel varukorg men det verkar du heller inte behöva) och sen betalar man och blir tillbakaskickad till en viss url.

Ska leta bland mina gamla filer så kan jag lyfta ur ett exempel rakt av (förutsatt att jag hittar filerna).

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

MickeA.com skrev:

Jag har gjort integration mot Paypal ett par gånger och dom har ju lite olika varianter. Jag tycker att du ska skippa API't helt och hållet och använda deras "Betalknapp".

Går till så att du har en knapp som skickar ett par uppgifter till Paypal, t.ex. ordernummer och totalsumma (du kan alltså inte skicka en hel varukorg men det verkar du heller inte behöva) och sen betalar man och blir tillbakaskickad till en viss url.

Ska leta bland mina gamla filer så kan jag lyfta ur ett exempel rakt av (förutsatt att jag hittar filerna).

Jovisst, det är väl nåt sånt jag är ute efter. Men problemet ligger ju i att totalsumman (som går till PP) inte är uträknad förrän kunden har lagt in alla uppgifter, och dessa uppgifter måste på något sätt hamna hos webbplatsens innehavare.

Av egen erfarenhet vet jag att det inte funkar om man först låter användaren göra ett snabbt val och betala för att SEDAN fylla i detaljerna eftersom man ofta får uppgifter som inte stämmer med summan som betalades och det blir ett jäkla jidder med (ibland) ganska omfattande epostkorrespondens.

Vill inte posta detaljerna, men om du har koll på detta så PM:ar jag gärna.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Om du ska göra det enkelt skulle jag då föreslå att du:

• Låt kunden fylla i formuläret och välj produkt.
  • Beräkna pris eller vad du nu vill göra.
  • Skicka vidare till Paypal och låt kund betala.
  • Om betalningen lyckats skicka mail med alla uppgifter till innehavaren.
  • Om det misslyckas, tala om det för kunden.

Du måste ha ett s.k. merchantkonto hos Paypal för det här, men jag tror att det är gratis att sätta upp ett sådant.

De filer jag använde mig av (det är var flera år sedan) finns bifogade här. Du brukar köra med PHP va? Bifogar exempel för både PHP och VBS.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)