webForumDet fria alternativet

Vilken knapp triggade funktionen?

Webbutveckling

2 svar · 565 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag har en e-handelssidan byggd med PHP, Javascript och AJAX.

Ett köp går till så här:
1. Sida med varor och en massa KÖP-knappar. Användaren trycker på en knapp.
2. En Javascript-funktion uppdaterar kundvagnen via AJAX.
3. På AJAX-sidan uppdateras en SESSION med varan man köpte.
4. AJAX-sidan triggar en JS-funktion som visar ett meddelande för användaren (i meddelandet står hur många varor man har i kundvagnen)

Nu till problemet: Jag vill veta vilken KÖP-knapp användaren klickade på (detta för att kunna placera meddelandet i punkt 4 på rätt ställe på skärmen).

Jag lyckas inte få till det! Det är AJAX-sidan som håller redan på antalet köpta varor så det är därifrån som anropet till punkt 4 måste ligga men den sidan vet ju inte vilken knapp användaren klickade på.

Ett alternativ är ju att skicka med KÖP-knappen hela vägen men finns det verkligen inte något enklare sätt?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du kan ju mellanlagra knappen i punkt 2, tills punkt tre har kört klart och då plocka upp den igen. Det låter märkligt om ajaxsidan sköter UI?

function updateCustomerBasket(btn, itemId) {
    new Request({
        url: 'addItemToBasket.php',
        method: 'post',
        data: {
            'itemId': itemId
        },
        onSuccess: function(response) {
            /* Lägg nu till meddelandet vid positionen för btn */
        }
    }).send();
}

...

<button onclick="updateCustomerBasket(this, "VaruID")">KÖP</button>

Nu använde jag Mootools Request-klass för att sköta ajaxanropet, men du förstår nog hur jag menar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag tror att jag är med på hur du menar. Jag använder Prototype Ajax.Updater och "onComplete" för att göra vissa andra saker efter att Ajax-anropet är klart. MEN, funktionen updateCustomerBasket() i ditt exempel vet ju inte hur många varor som ligger i kundvagnen, eller? Då vet jag inte vilket meddelande som skall visas.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)