webForumDet fria alternativet

Vilka sorters intrång finns det?

Webbutveckling

3 svar · 414 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Jag är rädd att min fråga täcker ett större område än jag anar, men låt mig rama in det lite.
Säg att jag har WordPress som ligger på ett serverutrymme hos ett webbhotell.
Om sajten drabbas; är det på servernivå eller är det pga säkerhetshål i WP?
Om det är på servernivå, då behöver jag nog "inte bry mig" eftersom detta drabbar fler och därmed ligger på webhotellets bord och ansvar eller kan det bli så att bara min del i webhotellet drabbas, precis som jag bara kommer åt min del när jag tex kör FTP?
Eller är det större risk att ett intrång sker på WP nivå; Om så, vad kommer hackaren åt? Bara WP eller hela dess mapp, eller hela mitt "FTP utrymme" (man kommer ju oftast åt mer på FTP än bara den mappen som en viss sajt ligger på)?
Vad kan man göra i sådana fall för att stoppa förstörelsen om nu inte maximal skada redan är skedd, stänga av WP på något sätt för att på så vis stoppa hackaren?

Oj, jag missade forumet "Internet & Webbtjänster" - det är nog dit det här inlägget ska flyttas (visste heller inte hur man tog bort ett inlägg när det väl satt där)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

haider skrev:

Vad kan man göra i sådana fall för att stoppa förstörelsen om nu inte maximal skada redan är skedd, stänga av WP på något sätt för att på så vis stoppa hackaren?

1. Kolla med WP om det finns uppdatering som stoppar eventuella säkerhetshål.
2. Byt login till ftp och WP
3. Gå tillbaka till senaste backup-versionen.

Tack Danne,

1. inga konstigheter här
2. kan ftp lösenet blottas genom en brist i WP?
2. ok, då får man undersöka hur man kan autobackupa med jämna mellanrum.

Frågorna är egentligen generella och inget har hänt ännu. Men jag tänkte på det inför framtiden; skapar man en webbplats som är känslig vill man veta vad man kan tänkas råka ut för och hur man kan skydda sig.

355 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
225 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)