webForumDet fria alternativet

Maila bild/inlägg till blogg/hemsida

Webbutveckling

1 svar · 1 816 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Tjenare,

jag har tänkt att det vore sjukt smidigt att kunna uppdatera en blogg via ett mail, eller ha möjligheten att maila en bild som sedan dyker upp i ett bildarkiv på webben eller liknande. Jag vet att Flickr(?) har denna tjänsten. Där kan man få en mailadress tilldelad sig, som man kan maila bilder + text som sedan hamnar i deras databas.

Nu funderar jag på hur jag ska kunna lösa detta. Har inte hittat någon färdig tjänst för detta, men det kanske går att bygga något själv?

Tanken är ju då att texten i mailet ska sparas i databasen tillsammans med den bifogade bilden, t.ex.

Någon som vet en lösning på detta?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Oskar

Medlem sedan okt. 200913 inlägg

maila till blogg!

Tjena!

Har du testat Blogger, det är gmails blogg. Det är det allra smidigaste jag testat.

Jag bygger en sida där ett antal icke-datorvana personer ska uppdatera ett antal bloggar.

Här får de en epostadress som de kan maila till och vips har deras blogg uppdaterats.

Det som står i ämnesraden hamnar i rubrik, man kan bif bilder som hamnar i inläggen. Hur enkelt som helst. Sen kan man ju givetvis logga in och skriva den vägen också men det är verkligen busenkelt om man vill köra mailvarianten. Man har sitt vanliga gmail namn och sen får man hitta på ett secret word som ingår i epostadressen man mailer.

Det jag saknar är att kunna bifoga andra filer som tex pdf.

oskars skrev:

Tjenare,

jag har tänkt att det vore sjukt smidigt att kunna uppdatera en blogg via ett mail, eller ha möjligheten att maila en bild som sedan dyker upp i ett bildarkiv på webben eller liknande. Jag vet att Flickr(?) har denna tjänsten. Där kan man få en mailadress tilldelad sig, som man kan maila bilder + text som sedan hamnar i deras databas.

Nu funderar jag på hur jag ska kunna lösa detta. Har inte hittat någon färdig tjänst för detta, men det kanske går att bygga något själv?

Tanken är ju då att texten i mailet ska sparas i databasen tillsammans med den bifogade bilden, t.ex.

Någon som vet en lösning på detta?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Oskar

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)