webForumDet fria alternativet

Gör man sidor i WML nu mera??

Webbutveckling

11 svar · 1 029 visningar · startad av evilaid

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg
Frågan#1

Hej

Har en sida nu och en del besökare tittar på den i mobilen, funderar på om det är värt att göra den i wml format?? Är dte aktuellt längre eller ska jag göra en vanlig sida med html fast att jag storleksanpassaar den lite mer och lite mindre bilder??

Hakade upp mig när jag var tvungen att göra bilder i wbmp format..

Hur funkar browsrarna i mobiltelefoner, är det rena wap browsrar eller stödjer dom html??

Mvh

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

De flesta moderna telefoner klarar av XHTML, dock skall man nog ha en mobil version av sin sida om man skall ha en mobilversion av sin sida.

ok, då är lika bra att satsa på en wml version om nu ska kallas för mobilvariant.. Har du någon kolla på hur jag gör wbmp bilder??

Sökt mycket på wml och wbmp nu men alla inlägg och info jag har hittat är ju flera år gammalt.. Känns lite föråldrat när man söker och texterna är från 2000 :)

Det var därför jag blev osäker på om man ens använde wml längre?

evilaid skrev:

ok, då är lika bra att satsa på en wml version om nu ska kallas för mobilvariant.. Har du någon kolla på hur jag gör wbmp bilder??

Varför är det lika bra att göra en wml version? de som surfa på sin mobil använder inte wml eller wbmp. Så gör en HTML version som är minifierad för mobila plattformer.

ahah ok... så det funkar... men om man har en gammal mobiltelefon då och surfar, kommer den kunna tolka en sida som är skrivern i xhtml?

Så länge webbläsaren i mobilen har stöd för WAP 2.0 så skall det inte vara några problem, hur gamla telefoner pratar vi om?

ingen speciell mobil i åtanke utan bara mobiltelefoner generellt i dagens läge...
Men hyfsat nya stödjer iaf wap 2.0 då? Alltså det är ju inte jättenoga...

Men det låter vettigt som du säger med xhtml. gör en site som validerar xhml och storlekt anpassar den och bilderna lite så får den kallas för mobilanpassad! :)

Tack för din visdom..

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Titta på ex. http://mobil.expressen.se och http://mobil.aftonbladet.se bägge är rätt behagliga att titta på i mobilen.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

evilaid skrev:

är värt att göra den i wml format??

Nej, absolut inte.

eller ska jag göra en vanlig sida med html fast att jag storleksanpassaar den lite mer och lite mindre bilder??

Precis så ska du göra.

Hur funkar browsrarna i mobiltelefoner, är det rena wap browsrar eller stödjer dom html??

De stödjer HTML

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

evilaid skrev:

Men det låter vettigt som du säger med xhtml. gör en site som validerar xhml och storlekt anpassar den och bilderna lite så får den kallas för mobilanpassad! :)

Tips: http://mobiforge.com/designing/story/effective-design-multiple-screen-sizes

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Nån som har nån koll på om webbläsarna i mobilerna klarar av javascript och ajax? hur bra isåfall?

erciz skrev:

Nån som har nån koll på om webbläsarna i mobilerna klarar av javascript och ajax? hur bra isåfall?

Iphone har inga som hellst problem med det. Andra, inte så bra vad jag vet, Android gissar jag på att de klarar av javascript bra.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)