Den webbplats (http://www.spffalubygden.com ) som jag är ansvarig för är uppbyggd med frames. Överst finns en del med föreningens namn, till vänster finns en del med länkar till de olika sidorna på webbplatsen. Sedan finns det en ”huvuddel” där själva texten står. När man klickar på länkarna till vänster är det bara ”huvuddelen” som ändras.
Den övre och den vänstra delen ligger kvar hela tiden, när man skrollar är det bara ”huvuddelen” som skrollas. Det tyckte jag var bra för då ser läsaren hela tiden att han är inne på vår förenings sida och han har alltid tillgång till länkarna till vänster utan att behöva skrolla upp igen.
Men det innebär att den del av skärmen där den ”intressanta” (förhoppninsvis) texten ska rymmas minskas ner avsevärt.
Därför tänkte jag göra om sidan så att allt ligger på ”samma sida” så att när man skrollar så åker även det övre och det vänstra med uppåt och försvinner från skärmen vid skrollningen. Det innebär att jag får göra om alla sidor på webbplatsen, ett avsevärt jobb. Men det kan jag tänka mig eftersom det är ett engångsjobb.
Men det kanske är så att jag i framtiden vill ändra ”det översta” (det pratas om att SPF ska gå samman med en annan organisation och då kommer säkerligen loggan att bytas ut) eller ”det vänstra” (jag kommer antagligen att hitta på nya sidor som jag vill ha en länk till där) och då vill jag inte återigen behöva ändra på alla sidor.
Jag skulle vilja att ”det översta” och ”det vänstra” är varsin fil som sedan ”hänvisas till” på de andra sidorna. Om jag då vill lägga till en länk i ”det vänstra” så behöver jag bara göra det i den filen och det ändras på alla sidorna.
Men hur klistar jag in en annan fil på en sidfil? Det är säkert väldigt enkelt för så verkar det som att de flesta stora sidor fungerar.
Kan någon förklara för mig? Jag använder Dreamweaver för att göra sidan.
Använder du ett server-side språk så är det inga större problem att lösa det här.
ASP.NET har MasterPages, klassisk ASP har ServerSide-Include, PHP har Templates.
Jag kan bara anta att övriga språk har liknande funktioner.
Sen kan jag hålla med dig om att det är bra om man ser sidhuvudet hela tiden, och det kan du lösa genom att sätta overflow: auto på elementet som innehåller huvuddelen.