Jag tycker att det låter som en kul idé. Klart att det måste finnas fler nivåer och att samarbete där man lär av varandra är mycket positivt.
Hade det varit matte kanske ett antal räkneuppgifter skulle ha varot rätt!
Vilka språk finns det i modern programmering? Hur skriver man Hello word! och varför.
Uppgifter som kräver samarbete, olika inloggningar och pingtider på nätet!
Och så till sist Välkommen till wF.
Innan ni tycker det låter coolt, det handlar om ett mindre LAN för 200 personer i Borås som jag arrangerat i flera år på uppdrag av Borås fritidsgårdar. Då jag själv tycker det är jävligt kul att se ungdomar utvecklas åt mer tekniska håll så har jag funderat på att ta en ny riktning i hur jag släpper biljetterna till nästa LAN som fritidsgårdarna begärt. Innan ni bashar mig för att det här är något idéelt projekt, skolprojekt eller liknade så kan jag sätta den saken rätt. Jag får absolut en lön för att köra det här projektet, jag vågar dock garantera att den är något av den sämsta lönen jag haft i mitt liv. Jag gör det pga att det är en jävligt kul framförallt. Spelet kommer dock inte säljas på något sätt, om någon sitter i samma sits själv är jag öppen för att dela med mig med koden och uppgifterna när jag väl är klar.
Jag funderar på att skapa ett webbspel, likt Try2Hack istället för att släppa biljetterna rakt av. Idéen är att biljetterna släpps Först när någon klarar spelet, den som klarar spelet vinner även en biljett. Min förhoppning med idéen är att ungdomarna istället för att tävla om vem som kommer först i kön till biljetterna (har vart ganska galna biljettsläpp där vi sålt 150 st på mindre än en timme).
Jag tänker utgå från gamla wargames och hitta på lite egna idéer som inte bara är datorrelaterade, självklart ska en del vara typiska try2hack, en annan del ska vara någon undersöka kod men jag planerar även att försöka inkludera real-life grejor, såsom geocachingliknande problem. Jag vill att ungdomarna automatiskt ska försöka lösa problemet och jobba i grupper för att dom själva kommer inse att man måste jobba i grupp, alla styrkor hos olika personer får användning. Målgruppen är 15 - 17 år, det är därför kanske bra att inte ta i så man skiter ner sig när man designar uppgifterna.
Det kommer absolut inte fungera för 200 personer, men jag tänker mig mer att 4 polare får mersmak av den allt stigande svårighetsgraden och vill fortsätta. På så sätt tvingas dom ta reda på mer information, jobba med varandra och lösa problem. Man kan kalla det en typ av ofrivillig inlärning
Utveckla maskineriet har jag inga problem med, jag tänker mig något ganska enkelt. Har erfarenhet av C++, Objective-C, PHP (+mysql,apache osv osv), Flex/Actionscript3. Jag kommer egentligen från designvärlden och började koda pga att det behövdes i mitt jobb. Dock är inte design den "vitala" delen i det här projektet så det ligger inte i fokus. Språket är egentligen också ganska oviktigt då jag kan ta det som passar bäst, vilket för mig blir PHP.
Det jag vänder mig till flashback för är delvis lite feedback på om ni tror att ungdomarna kommer få det drivet jag hoppas på, samt idéer till "nivåer" eller uppgifter.
Om ni känner för att bidra med en fet idé, skriv gärna bara själva strukturen i idéen så att man kan implementera den och inte en fullständig lösning, då detta kan hamna i sökmotorer när ungdomarna försöker lösa spelet och då förstår typ hela idéen. När någon knäckt spelet släpper jag självklart resultatet så ni får prova det.
Klassiker som bilder med olika nyanser av svart med viss text, ljudfiler krypterade på mystiska vis, psuedokod som man ska figurera ut vad resultatet blir osv osv kommer självklart med.
Samt, vilken svårighetsgrad bör man lägga sig på? Hur många steg i svårighetsgrad bör man hoppa per nivå för att det inte ska bli för svårt, men inte för repetetivt? Hur djupt vågar man gå inom mindre ämnen? Var ska man lägga sin fokus? Hur ska jag konstruera nivåstegen? En kod eller inloggning?