webForumDet fria alternativet

Dreamweaver bekymmer

Webbutveckling

14 svar · 1 129 visningar · startad av joelwinkler

Medlem sedan jan. 200916 inlägg
Frågan#1

Hejsan mitt första inlägg här på webforum.nu =)

Undrar om någon vet hur man lägger in nya fonts i dreamweaver?
Har kollat runt i alla mappar inne på macromedia/dreamweaver men kan ej hitta något ställe där det passar.Har även googlat runt men utan resultat.

Mvh Joel

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Du installerar nya fonter i Windows, inte i Dreamweaver.
Gå till C:\WINDOWS\Fonts och välj 'Installera nytt teckensnitt' i Arkiv menyn.

/red
Förmodligen behöver du även starta om Dreamweaver efter installationen för att läsa in dom nya fonterna.
/red igen...
Ny fonter kan även installeras från kontrollpanelen om du hellre vill det.

härligt, nu fick jag in fonten i dreamweaver.
Första gången jag använder en annan font till en av mina sidor, då till min nästa fråga, när jag la upp sidan på ftpn och gick in på www.mittdomän.se så såg jag skillnaden, men när jag sedan gick in på sidan med en annan dator så var inte den nya fonten där, beror ju på att jag lagt till fonten på min dator, men hur ska jag då gå tillväga för att andra även ska se denna font, blir det mixtra i CSS?

// Joel

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Din sida kan inte visas med en viss font om inte besökaren har samma font installerad. (jo, det går, men det är så omständligt och besvärligt att knappt ens erfarna webbdesigners orkar/vill krångla med det).

Det är därför man bara använder de mest grundläggande fonterna, och dom som finns från början i Win- och Macinstallationer.

Den här sidan visar gemensamma fonter för Win och Mac. Den har iofs några år på nacken...
http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Och vill du VÄLDIGT gärna ha en specifik font till exempel i en logga så kan du ju alltid göra en bild hemma i Photoshop eller Gimp som du använder istället.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Till just detta är Flash perfekt! Det bästa med Flash är att det inte fungerar dåligt -- det fungerar inte alls.

Till skillnad från DW och html har du full kontroll på användaren. Du VET garanterat att användaren ser samma sak som du. Det är en fördel!

Flash kan vara till nackdel i andra sammanhang. Till exempel att bokmärka sidor eller för SEO. Men för att visa en speciell font är det perfekt!

Lycka till!

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Du kan ju ta en titt på sIFR.
http://novemberborn.net/sifr3/beta1

sIFR is meant to replace short passages of plain browser text with text rendered in your typeface of choice, regardless of whether or not your users have that font installed on their systems. It accomplishes this by using a combination of JavaScript, CSS, and Flash, which renders the font. It degrades gracefully if Flash is not present.

Pedda skrev:

Du kan ju ta en titt på sIFR.
http://novemberborn.net/sifr3/beta1

Njae... det var bl.a. sIFR jag syftade på i förra inlägget med att det finns sätt. Att döma av TS' inlägg, så skulle jag inte alls rekommendera detta, utan att han/hon helt enkelt väljer en font som funkar i de allra flesta datorer.

jag tog bort texten och gjorde en liten photoshop bild =)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Om du har förhoppningar om att ranka högt i sökmotorer bör du tänka på att de inte förstår vad som står i bilden

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

StefanBergfeldt skrev:

Om du har förhoppningar om att ranka högt i sökmotorer bör du tänka på att de inte förstår vad som står i bilden

Det finns det såklart sätt att hantera. Gäller det en H1:a kan man ju göra texten osynlig och lägga en bild med hjälp av CSS, det fungerar med SEO såvitt jag vet och är inte särskilt klurigt!

<host host> Det finns ett uttryck i engelskan som lyder "TMI" och betyder "Too Much Information". Man använder det när man proppar någon full av (i och för sig relevant) information, men som sannolikt bara förvirrar.

Jag kanske har fel, men att döma av TS fråga, så tror jag att svar om sFIR och sökmotorranking kanske är just TMI. ;)

nej har inga behov av rankning i sökmotorer, gjorde sidan åt en kompis som startat ett nytt företag där han ville ha in sina tjänster,information osv
Men tack för alla svar, äntligen ett forum som är aktivt och hjälper folk!

/ Joel

Medlem sedan apr. 200823 inlägg

Headbug skrev:
Och vill du VÄLDIGT gärna ha en specifik font till exempel i en logga så kan du ju alltid göra en bild hemma i Photoshop eller Gimp som du använder istället.

Ja, det skulle jag gärna vilja göra. Men hur gör jag?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Använd textverktyget och den font du vill ha och skriv helt enkelt texten i bilden. Sedan kan du laborera med storlekar mm.

440 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
278 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
160 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
278 ms — ändringar (db)