webForumDet fria alternativet

Vad är fördelarna med Dreamweaver? Vad tycker ni är oumbärligt?

Webbutveckling

14 svar · 1 264 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Använder Dreamweaver men har egentligen svårt att hitta så många fördelar med det då jag bara använder en bråkdel av funktionerna. Ni som använder Deramweaver, vad tycker ni är så bra med det, vilka funktioner i programmet tycker ni är oumbärliga? Det jag gillar bäst är att man direkt ser hur sidan ser ut när man kodar (då jag kör splittat läge) och har inte hittat någon motsvarighet till det som är lika bra. Kan man inte css så bra och då är menyerna och förslagen till god hjälp samt html-förslag när man skriver egen kod. Det sista finns dock i många andra program. Utöver detta kan jag egentligen inte säga att jag använder så många fler funktioner (som inte finns i del flesta editors).

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Använder själv bara dreamweaver till gamla asp siter. För det mesta sitter jag bara i kodläget, kollar designläget ibland bara.
Jag tror att dreamweavers tid är över, inte många som sitter och gör statiska html-sidor längre.
Som svar på din fråga om vad som är oumbärligt: Inget! Förutom att det är lite enklare och snabbare (för mig) att koda html/asp än att göra det i VS! :)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag har inte använt Dreamweaver på flera år, just för att inget är oumbärligt. Använder endast Editplus vad jag än gör.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

DW har en mängd fördelar och är imho helt outstanding. Är du helt grön på webdesign så har du en sportslig att veva ihop en sida eller en hel sajt (låt vara att w3c-validatorn kanske skulle få tuppjuck).

Är du mer eller mindre rutinerad kan du använda code-view och design-view i kombination (eller bara code-view om du e en riktig hävert), färdiga extensions, få koden validerad, skapa en virtuell server för direkt koll på skripter, köra ftp direkt, osv.

Visst, det är ju i slutänden den som hanterar tangentbordet som avgör hur korrekt sidorna kodas osv, men som jag ser det så är DW ett alldeles utmärkt program som ibland får ta emot ganska omotiverad och orättvis kritik, ofta från folk som försöker visa sin egen förträfflighet och hur fantastiskt geekiga dom är.

Red: Enda riktiga nackdelen tycker jag är att det är ganska tungt och klumpigt ibland.....

Danne V skrev:

Visst, det är ju i slutänden den som hanterar tangentbordet som avgör hur korrekt sidorna kodas osv, men som jag ser det så är DW ett alldeles utmärkt program som ibland får ta emot ganska omotiverad och orättvis kritik, ofta från folk som försöker visa sin egen förträfflighet och hur fantastiskt geekiga dom är.

Hehe, det är ju helt sant, det är ett bra verktyg om man är grön och vill lära sig, men behärskar man det finns det "snyggare" alternativ. Nu borde jag inte ens uttala mig om DW då jag inte jobbat i det på säkert 5 år.

MickeA.com skrev:

Hehe, det är ju helt sant, det är ett bra verktyg om man är grön och vill lära sig, men behärskar man det finns det "snyggare" alternativ. Nu borde jag inte ens uttala mig om DW då jag inte jobbat i det på säkert 5 år.

Tja.. var och en använder ju det verktyg man känner sig mest bekväm med.

Men jag blir lite trött på folk som fnyser åt DW eftersom det absolut inte är ett program endast för dom som "är gröna och vill lära sig". Det passar nämligen precis lika bra för jordens värsta jävla ballaste fullblodskodare och erbjuder då en hel radda extra fördelar, dvs ren bonus, jämfört med andra kodredigerare. Som t.ex. förtitten där t.o.m. skripter exekveras och en hel radda andra finesser som snabbar upp arbetet oerhört.

Men tyvärr saknar DW rätt hip-faktor. Det används ju av nybörjare gubevars.... :OO ;)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Nu var det ett tag sen jag använde Dreamweaver, men t ex funktionen för att hitta "orphaned files" och döda länkar var toppen. (Om man hade en stor webbplats dvs.) Och så använde jag ofta "sök och ersätt" på hela webbplatsen om det var något som var tvunget att bytas ut på flera sidor.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag använder dreamweaver men jag vet egentligen inte varför. När man använder FTP eller Sites-funktionen så är det ganska ofta fruktansvärt segt och jag ogillar att den ska försöka hålla hela sidan synkad mot en lokal katalog. Jag vill åtminstone kunna stänga av den funktionen så jag slipper vänta på att beroende filer ska kollas, laddas upp/ner, osv.

Det jag behöver är egentligen en editor med färgkodning för css, html, php, xml, etc. och möjlighet att jobba direkt mot en FTP-server. Så EditPlus såg ut att vara ett bra alternativ.

Phorpher skrev:

Jag använder dreamweaver men jag vet egentligen inte varför. När man använder FTP eller Sites-funktionen så är det ganska ofta fruktansvärt segt och jag ogillar att den ska försöka hålla hela sidan synkad mot en lokal katalog. Jag vill åtminstone kunna stänga av den funktionen så jag slipper vänta på att beroende filer ska kollas, laddas upp/ner, osv.

Det jag behöver är egentligen en editor med färgkodning för css, html, php, xml, etc. och möjlighet att jobba direkt mot en FTP-server. Så EditPlus såg ut att vara ett bra alternativ.

Visst kan DW vara seg ibland, t.ex. vid uppstart om du har många extension installerade osv. Men om du klagar på synkningen får du skylla dig själv. I Site-inställningarna kan du stänga av det där, och du kan även stänga av "Design Notes" och annat som också kan sega ner programmet.

Så om du bara lär dig använda DW lite bättre så ska du se att du kommer att upptäcka hur jäkla smidigt det faktiskt är. Om du undrar över något, så testa att kolla i Hjälp-filerna (det verkar som du inte ens gjort det eftersom du missat det där med synkningen). Där står det hur du kan konfigurera och använda DW. Dessutom är hjälp-filerna en gudabenådad källa till hjälp i rena kodnings- och designfrågor.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Fina härskartekniker du använder Danne V. Det gör det väldigt lätt att ta dig på allvar. (Men jag antar att när man är 50+ (om jag inte minns fel) så får man vara en besserwisser...)

Jag bad inte om att få upptryckt i ansiktet att jag är dum i huvudet för att jag inte vet att/hur man kan stänga av eventuella synk-funktioner. Du hade istället kunnat berätta hur/var man stänger av automagisk synkning av beroende filer utan att vara spydig.

Jag har läst hjälpen men inte hittat någon inställning för beroende filer.

Phorpher skrev:

Fina härskartekniker du använder Danne V. Det gör det väldigt lätt att ta dig på allvar. (Men jag antar att när man är 50+ (om jag inte minns fel) så får man vara en besserwisser...)

Jag bad inte om att få upptryckt i ansiktet att jag är dum i huvudet för att jag inte vet att/hur man kan stänga av eventuella synk-funktioner. Du hade istället kunnat berätta hur/var man stänger av automagisk synkning av beroende filer utan att vara spydig.

Jag har läst hjälpen men inte hittat någon inställning för beroende filer.

Oj. Tråkigt att du blev så upprörd. Det var absolut inte meningen så jag får be om ursäkt. Ditt svar var ju däremot jättetrevligt. :OO

Phorpher skrev:

Inte mening att gå off-topic, men kan absolut rekommendera Editplus. Har kört det i många år nu och är helnöjd. Finns även en mängd tillägg att ta hem från deras sajt.

Sen kostar det ju bara ~€30 vilket är ett ruggigt bra pris.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

MickeA.com skrev:

Inte mening att gå off-topic, men kan absolut rekommendera Editplus. Har kört det i många år nu och är helnöjd. Finns även en mängd tillägg att ta hem från deras sajt.

Sen kostar det ju bara ~€30 vilket är ett ruggigt bra pris.

Kan bara instämma, jag kör densamma! (y) Har inte testat tilläggen, borde göra det märker jag.

Har hittat en enda grej som Editplus suger på och det är teckenkodningen. Det ser ut som om man ändrar till UTF-8, men det buggar och blir inte UTF-8.

Annars är Dreamweavers stora fördel att den förhandsvisar sidorna, perfekt för icke-kodare. Personligen tror jag att det finns en bra marknad för alternativ till DW, eftersom den är rejält dyr... *tips* :)

Fia skrev:

Har hittat en enda grej som Editplus suger på och det är teckenkodningen. Det ser ut som om man ändrar till UTF-8, men det buggar och blir inte UTF-8.

Ehh, då tror jag att du gör något fel, för det är ju teckenkodning som EditPlus är bra på!?

Hur ser det ut om du går till tools -> preferences -> files?
Hos mig:

Create new file as..: PC
Default encoding....: UTF-8
UTF-8 signature.....: Preserve existing signature

Vi kör dagligen rapporter osv. genom Editplus, där vi bl.a. hanterar latinska, krylliska och kinesiska tecken, fungerar klockrent.

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Lyfter tråden lite :P
En sak till är bra med DW och det är om man är fler om samma projekt och man använder check out/in. Finns kanske andra alternativ men det har räddat oss några gånger.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)