Det finns ju inget Ajax forum och även om Ajax är nåt slags javascript (om jag förstått saken rätt) så får jag väl posta här för säkerhets skull.
Jag har en header, en iframe med nödvändig data och så resten av sidan.
Istället för att ladda om hela sidan plus iframen när man går till en annan sida så undrar jag om det vore bra att nyttja Ajax fördelar med att ladda in delar av sidan i realtid.
Funkar Ajax så? Är det en smart metod; effektivt/snabbt?
Det finns ju inget Ajax forum och även om Ajax är nåt slags javascript (om jag förstått saken rätt) så får jag väl posta här för säkerhets skull.
Jag har en header, en iframe med nödvändig data och så resten av sidan.
Istället för att ladda om hela sidan plus iframen när man går till en annan sida så undrar jag om det vore bra att nyttja Ajax fördelar med att ladda in delar av sidan i realtid.
Funkar Ajax så? Är det en smart metod; effektivt/snabbt?
AJAX är javascript (står för Asynkron JavaScript och XML på svenska), AJAX används INTE för att ladda in hela sidor med innehåll eftersom det bygger på javascript så kommer sökmotorer inte kunna se vad som genereras ut(än?). Använd AJAX smart, överdriv inte som att ladda in hela sidors innehåll, det är inte därför man kör AJAX.
...diverser frameworks (ex. jQuery) som bygger på ajax.
Nu skall du vara försiktigt med vad du skriver, jQuery byggs inte av AJAX, däremot har jQuery egna funktioner som gör AJAX enklare (enligt mig själv) att bygga, men ramverk som jQuery, mooTools osv är inte bygd med hjälp av AJAX.
Nu skall du vara försiktigt med vad du skriver, jQuery byggs inte av AJAX, däremot har jQuery egna funktioner som gör AJAX enklare (enligt mig själv) att bygga, men ramverk som jQuery, mooTools osv är inte bygd med hjälp av AJAX.
Ok, jag förenklade lite väl mycket :)
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849