webForumDet fria alternativet

Egen blogg

Webbutveckling

3 svar · 389 visningar · startad av marabou

Medlem sedan juli 20091 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag kan nästan ingenting om webutvecklingen och förstår mig inte på något sådant över huvudaget.

Därför skulle det vara snällt med lite hjälp..

Jag vill starta upp en egen blogg med eget webbhhotel och domän. Har kollat runt lite på nätet och för den informationen som finns så gavs det lite tips om olika hemsidor.

Jag skulle vilja få en förklaring med långa drag om hur jag ska börja med allting, vilken hemsida jag ska regestrera mig på samt hur jag ska gå tillväga för att få klart det här med eget webbhotel och domän.

Skulle vara jätte snällt!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Om du inte kan något om webben över huvud taget kanske du skulle registrera dig på wordpress.com och få en blogg direkt istället. Nackdelen är väl att du inte få en egen domän. Fördelen är att det är gratis alltihop och bara att tuta och köra direkt.

Vill du ha en egen domän och eget webbhotell så måste du först registrera ett domännamn. Vill du ha en .se-domän kan du kontakta t.ex. binero.se (som sponsrar detta forum). Sen kan du kontakta t.ex. manufrog.com och hyra serverplats hos dom. Då får du något som kallas "Cpanel", dvs ett användargränssnitt där du bl.a. kan installera några olika bloggprogram gratis med några enkla klick.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Binero klarar av att köra bloggar via blogspot och även via wordpress.com (om jag inte förstå det helt fel) Känns lite onödigt att utveckla och ens behöva installera det (för hand) idag när det finns mer eller mindre tjänster kostnadsfritt att få det upp på ett par sekunder.

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Det går att köpa domän på wordpress.com väl, bara att det inte ingår i gratistjänsten. Den stora nackdelen är väl snarare att man inte kan fixa utseendet med full kontroll, men det kanske inte behövs om du inte vill hålla på och dona med kod. Att prova är ju dessutom gratis. https://www.wordpress.com :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)