webForumDet fria alternativet

Lägga till webservice (web reference) i vs 2008 via rdp.

Webbutveckling

5 svar · 682 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Jag sitter och utvecklar mot sharepoint på en server (med vs2008) via RDP.

Här har jag nu stött på ett väldigt underligt fel, som jag inte riktigt förstår.

1 ) Jag försöker lägga till en webservice i utv.miljön (vs2008) på servern, då frågar den efter användarnamn och lösenord. Inget konstigt med det. Skriver in mitt användarnamn och lösenord. Får yttligare en ruta som frågar efter samma sak.. skriver in.. same thing again...

2 ) Prövar jag att lägga till webservicen på min lokala utv.miljö (vs2008), då frågar den efter användarnamn och lösenord. Jag skriver in det, och vips så lägger den till den i web referencer.

Arikterkturen är så här:

- Utvecklingsserver (har moss 2007 installerat samt utvecklingsverktygen vs2008, sdks etc för att utveckla mot moss 2007)

- Min lokala utveckligsdator, en laptop under samma nät kan utan problem lägga till web servicen.

skumt.. anser jag... :s

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Om du i 1:an testar att skriva in domänen framför användarnamnet, fungerar det då?
Typ Mycompany\FreddeUser som anv namn.

invecklaren skrev:

Om du i 1:an testar att skriva in domänen framför användarnamnet, fungerar det då?
Typ Mycompany\FreddeUser som anv namn.

Nej det funkar inte!

1. The Service 'http://address/\_vti_bin/UserProfileService.asmx' requires a username and password.
  2. The Service 'http://address/\_vti_bin/UserProfileService.asmx/$metadata' requires a username and password.

Detta är de två lösenordrutorna jag får fram. En vanlig sådan fin "Discorvery Credential"-ruta.

Ruta två kommer endast upp när jag försöker anropa från utv. miljön på servern själv.

Från min egna utvecklingsmiljö funkar det hur bra som helst, får bara ruta nr 1. och sen lägger den till referensen.. men icke sa nicke om jag är uppkopplad via RDP mot utvecklingsservern och sitter i dennes utv. miljö.

Medlem sedan jan. 2001373 inlägg

kan vara nagot med att du inte har nog rattigheter kanske.
Men annars har jag anvant mig av dinwebservine.UseDefaultCredetials och dinwebservice.Credentials som fungerar fint.

martinpartin skrev:

kan vara nagot med att du inte har nog rattigheter kanske.
Men annars har jag anvant mig av dinwebservine.UseDefaultCredetials och dinwebservice.Credentials som fungerar fint.

Saken är den att det är när jag skall lägga till web servicen via VS 2008 gränssnitt för Add Web reference. Detta funkar inte från utvecklingsservern som jag är inloggade på med domän-admin.

Det funkar dock att lägga till när jag prövar från mitt lokala konto på min lokala dator i den lokala utvecklingsmiljön.

Men ej via:

Lokala => RDP:ar till => Server (har VS 2008)

Det är på servern jag inte kan lägga till den. Även fast webservicen ligger på just den servern också...

Hel vrikat...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)