webForumDet fria alternativet

Hur mycket fakturerar en svensk webbutvecklare?

Webbutveckling

10 svar · 1 593 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej,

Frågan är i rubriken. Främst är jag intresserad av vad det kostar att få en PHP/MySQL sida gjort, samt vad en Flash-sida kostar. Frågan är alltså inte lön, utan fakturerat arvode per timme.

Nu tänker förmodligen 105% "amen det beror ju helt på", så jag tänker, svara gärna med ett exempel. "Jag är 15 år, kan detta och tar x kr / timme." Eller: "Jag köpte från en fancy byrå i Stockholm, dom skötte allt från start till mål och dom tog..." Det borde väl ge en mer komplett bild!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

När jag frilansar design: 850,-
När jag frilansar HTML&CSS: 550 - 650,-
Men inget är satt i sten, det hänger lite på hur fullbokad man är för stunden och hur pass intressant uppdraget är.

En fancy byrå i Stockholm ligger nog nånstans från 850 och uppåt Skillnaden på frilans och fancy byrå är att fancy byrå får du betala b la. för produktions- och projektledning.

En 15-åring som säger att han kan det gör oftast inte lika bra resultat som fancy byrå i Stockholm. 15-åring gör ofta gärna det för ett fast pris där timlönen skulle motsvara 100 kr timmen. Svart.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Undar bara, hur lång tid tar det för en yrkesman/kvinna att sätta ihop en sida, nått slags snitt tid alltså.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Mitt standardpris är 800kr / timme exklusive moms.
För det får du inte en "fancy" byrå, men du får kvalitet och effektivitet.

Jag jobbar med ASP.NET (C#) så du vill inte anlita mig, men priset skiljer sig knappast beroende på teknik.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Mysko skrev:

Undar bara, hur lång tid tar det för en yrkesman/kvinna att sätta ihop en sida, nått slags snitt tid alltså.

ungefär lika långt som snöret är, plus minus någon höft.

Okkido skrev:

ungefär lika långt som snöret är, plus minus någon höft.

Mellan tummen och pekfingret, men skit samma då. :(

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Mysko skrev:

Mellan tummen och pekfingret, men skit samma då. :(

Det varierar något enormt. Tänk dig att du vill köpa en enkel statisk sida (inget serversidespråk som ASP.NET eller så) med fem undersidor. Väldigt enkelt.
Fast du kanske vill ha en totalt dynamisk sida, med ett CMS i botten samt en specialanpassad webbshop där du kan sälja dina prylar, sen gärna ett intern system för din anställda där de kan hantera webbshopen.

Tiden för dessa två delat med två ger ett snitt, men om det är rätt - det vet jag inte!

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Någon som har exempel om vad en fance stureplansfirma tar? Antar att de ofta ligger en del över 850?

Mysko skrev:

Om du inte har några speciella krav, utan att en färdig cms-mall (typ wordpress) kan användas, och att det endast är en presentaitonssida för något så går det på 4-5 timmar. Så där fick du ett exempel på hur långt snöret kan vara :)

eriks skrev:

Om du inte har några speciella krav, utan att en färdig cms-mall (typ wordpress) kan användas, och att det endast är en presentaitonssida för något så går det på 4-5 timmar. Så där fick du ett exempel på hur långt snöret kan vara :)

Trodde inte heller att det skulle vara lätt att svara på frågan, men frågar man inget så får man heller inga svar. :)

Medlem sedan juli 2002171 inlägg

400 kr timme ex moms oavsett om det är design/programmering/formatering.

Medlem sedan juli 2002171 inlägg

eriks skrev:

Någon som har exempel om vad en fance stureplansfirma tar? Antar att de ofta ligger en del över 850?

Runt 800-1500 per timme ex moms.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)