webForumDet fria alternativet

Lägga ut e-post adresser på hemsida eller inte? kund rädd för att få spam

Webbutveckling

3 svar · 384 visningar · startad av Uffek

Medlem sedan mars 20074 inlägg
Frågan#1

Antagligen är detta ämne redan upptagit i någon tråd, men hur som helst…

…håller på och jobbar med en hemsida där det ska ingå ett antal kontaktsidor. Som jag har gjort nu så har jag lagt ut hela e-post adressen synlig på hemsidan.

Kunden hade hört att: "om man gör på det sättet så ökar risken att robotar söker upp e-postadresserna och överöser en med spam".

Detta faktum stämmer säkert så jag bestämde mig för att undersöka saken närmare. hittade flera förslag på alternativa lösningar för att "lura" robotar. Tex göra bilder av e-posten. Baka in kod m.m.

Jag tycker dock detta verkar krångligt och skulle helst vilja köra på det gamla vanliga viset. Det är ju trots allt en hel del fördelar med att lägga ut adressen också.

Jag ägnade även en stund åt att surfa runt på div hemsidor för att se om man kunde få sig en uppfattning om vilket som är den vanligaste lösningen. Det verkar ändå som ovan nämna variant att lägga ut hela mailadressen är den vanligaste lösningen.

Så hur gör ni? finns några riktlinjer/praxis för hur man gör med e-post-adresser? Hade varit intressant att höra

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Är det enstaka adresser använder jag den här http://hivelogic.com/enkoder/form som funkar alldeles utmärkt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Lägger du hela mailadressen komplett kommer det spam som ett brev på posten!! Fast snabbare förstås!!
Om det är en lista kan du skriva första delen för sig som sedan skall kompletteras med @ och andra delen.
Många sätter (at) mellan första och andra delen. Men det finns säkert robotar som plockar ".se" så förnamn (at) adress punkt se kanske inte är så dumt.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)