webForumDet fria alternativet

Funderingar kring en portal

Webbutveckling

5 svar · 690 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej alla,

jag spånar kring en portal som ska innehålla ett forum, blogg och wiki.
De kommer att ha en gemensam look, trots att de byggs på olika plattformat (phpbb, wordpress samt mediawiki).

Förstasidan kommer att utgöras av wordpress.

Min fundering är, ska man alltså ha en sådan katalogstruktur:
\ = bloggen = förstasidan
\forum = forumet, som man kommer åt från bloggens meny*
\wiki = wiki, som man kommer åt från bloggens eller forumets meny*

*Meny: de tre sidorna har alla samma meny, så man kan hoppa från och till de olika sektioerna.

Är det rätt tänk att göra så? eller finns det någon ännu mer integrerad metod?
Integrationen är ju främst menad för visuella ändamål, alltså att få det hela att se snyggt ut. Annars lär det funka oavsett.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Varför inte använda subdomäner ?

https://www.minsida.se
forum.minsida.se
wiki.minsida.se

-------
Red: ser att "www.minsida.se" är en riktig domän, men tanken var att använda namnet som ett exempel, inte själva domänen....bla bla bla blä blä.... Ja du fattar.....

tack för förslaget.
jo, så kan jag göra.
Men varför anser du att det är en bra metod? Finns det fördelar med det framför en undermapp?

Nu känner jag inte till dom aplikationer du ska köra, men genom att ha subdomäner kan det vara enklare att installera dessa så dom får var sin egen domän adress och alla hamnar i "roten" så att säga.
Sedan, men det är nog bara jag, tycker det är smidigare att gå till en adress istället för en undermapp. Men det är mycket personligt antar jag.

Jag kommer att köra med Wordpress, Mediawiki, PhpBB mfl. Troligen är det inga problem att ha någon av dem i en undermapp.
Utöver den personliga åsikten hos utvecklaren, så undrar jag vilken personlig åsikt som besökaren har. Samt vad tycker sökmotorn?

Idén är att samtliga av de tre eller fler applikationer i portalen ska ha menyer som pekar till varandra. Så det kommer inte att bli en fråga om att användaren behöver knappa in några adresser.
Adresserna blir bara visuella egenskaper; man ser att man hamnar i en undermapp eller en subdomän.
Kan det vara så att någotdera är enklare att komma ihåg? forum.minsida.se istället för minsida.se/forum?
Och så givetvis sökmotorerna..

Hur sökmotorerna jobbar vet jag inte, så där kan jag inte hjälpa dig mycket. Det enda jag vet är att sidor med många länkar till sig kommer högre upp i träfflistorna, men om dom räknar subdomäner som egena sidor eller hur dom gör vet jag inte.
Jag sitter och funderar på hur svt.se, aftonbladet.se osv. har gjort. Dom borde ju veta menar jag och göra på ett sätt av en anledning. Man kan ju tjuvkika lite.

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
158 ms — ändringar (db)