webForumDet fria alternativet

Webbutvecklingspodcast

Webbutveckling

13 svar · 1 296 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Jag och pirajan (aka Jonas) tänkte starta en podcast för webbutvecklare. Den ska vara på svenska. Nu har vi några frågor vi brottas med innan vi drar igång:

Namn?
Vi har inte kommit på något klockrent namn på den här podcasten. wF-folket brukar kunna vara bra på att lösa detta. Kom med namnförslag direkt i tråden.

Medverkande?
Varje avsnitt kommer att ha en intervju/samtal med någon som har utmärkt sig inom webbutvecklingsbranschen på ett eller annat sätt. Kanske någon som startat en kul webbtjänst eller fått ett spännande jobb. Har ni tips på bra folk att intervjua?

Ämnen/idéer
Här har vi en del egna förslag, men om du har bra tips på något man kan ta upp i en webbutvecklarpodcast får gärna dela med dig av det i tråden.

Oj, var det för svåra frågor? Formulerade jag mig för krångligt? Eller är en webbutvecklingspodcast inte intressant för webbutvecklarna på wF?

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Precis som David skriver, så är vi i startgroparna med vår podcast. Lite tips och idéer är varmt välkomna! Cheers

Medlem sedan juni 2004128 inlägg

Jag vill bara skriva att jag tycker att det låter väldigt intressant.
Just för tillfället har jag inte riktigt tid att sätta mig in i frågorna, jag tycker bara att det är synd att ingen annan kommit med några bra förslag hittills.
Såfort jag får tid ska jag klura lite på era frågor.
Bra initiativ tycker jag iaf att det är då jag är väldigt intresserad av att höra vad riktiga webbutvecklare har att säga! :)

Hoppas ni går vidare med idén och att intresset blir större än det verkar just nu.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Gislaved skrev:

Namn?

Den ska givetvis heta Webbcast.

Gislaved skrev:

Har ni tips på bra folk att intervjua?

Jepp.

Tack tranceformer och Matti! Eftersom både jag och Jonas var med som deltagare på 24hbc tycker vi givetvis att ditt förslag är strålande. Men det lär finnas många bra programmerare som inte var med på det här evenemanget också. Fler förslag?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Webb är ett stor begrepp kolla in https://www.skistar.com
Ring sedan Henry http://synaptic.se/presentation.aspx?item=22
Så kan det bli en del snack om hur konventionell ADB möter Webben ;-)

Vi har nu spelat in vår första intervju och väntar bara på att Jonas nya headset ska dyka upp så att vi kan få lite vettigt ljud på mellansnacket.

Sådär, nu är första avsnittet uppe på http://www.webbradion.net/avsnitt/1
Kom gärna med kommentarer och förslag på folk vi kan intervjua i fortsättningen.

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Puffar för denna tråd. Nu är avsnitt 3 uppe och vi önskar mer feedback. Tack på förhand!

Är det någon här på webForum som lyssnar på Webbradion? Varje avsnitt laddas hem av omkring 400 personer så det borde ju vara några stycken här. Vi är på gång att spela in avsnitt tio inom kort.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag ska på en sen semester nu, och jag lägger över de avsnitt som finns på MP3-spelare så jag har något att lyssna på på planet. (som går om ett par timmar)
Jag ger ett utlåtande sen.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det här har jag missat! Bokmärkar den nu, men har inget podcast-enhet, så jag får väl gå in då och då och kolla.

Jag tycker att ni ska hålla ett öga på HTML 5, det finns nog en del att prata om där (exempelvis en förklarande introduktion, något som liknar detta).

nitro2k01 skrev:

Jag ska på en sen semester nu, och jag lägger över de avsnitt som finns på MP3-spelare så jag har något att lyssna på på planet. (som går om ett par timmar)
Jag ger ett utlåtande sen.

Har du hunnit lyssna på några avsnitt nu? Det är alltid intressant med feedback.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)