webForumDet fria alternativet

Länksidor? (till sökoptimering)

Webbutveckling

4 svar · 403 visningar · startad av EmmaW

Medlem sedan apr. 2008152 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte börja sökoptimera min hemsida :)

Många säger att antalet inlänkningar till min sida spelar stor roll för placeringen i sökmotorer. Därför undrar jag om ni har några tips på var man kan lägga ut sin länk? Känner ni till var man kan hitta många "länkkataloger" som är bra? Dvs att man kan lägga sin länk där utan att de kräver att man måste länka tillbaka. Något annat tips? Ska man skriva sin länk på massa sidor där man kan skriva kommentarer, dvs forum och kommentarer till bloggar osv? Det verkar ju vara ett snabbt och enkelt sätt..

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det ska (helst) vara inkommande länkar från "kvalitets-sidor", dvs vanliga webbplatser, inte länksamlingar. Har dessa vanliga webbplatser dessutom bra SERP själva, hög trafik och handlar om samma saker ungefär, så blir länkarna värdefulla.

Registrera din webbplats hos dmoz.org, infoo.se och andra renordlade "riktiga" kataloger.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Fokusera på att skapa en bra sida med bra innehåll. Det går inte att göra snabbt eller enkelt men i längden är det den enda fungerande strategin. Du kan inte fuska dig till framgång. Har du en bra sida kommer andra hemsideägare, bloggare och forumskribenter att med glädje länka till dig utan att du behöver lyfta ett finger.

Ska man skriva sin länk på massa sidor där man kan skriva kommentarer, dvs forum och kommentarer till bloggar osv?

Det beror på. Skriv inte bloggkommentarer i syfte att få fler inkommande länkar. Skriv kommentarer när du har något av värde att tillföra diskussionen, när du har kunskap eller insikter som du vill dela med dig av. Det uppskattas av både bloggare och bloggläsare. En bloggare som ser dig skriva vettiga och välskrivna kommentarer kommer att besöka din sida och, förutsatt att du redan har en bra webbplats, länka till den vid något relevant tillfälle. Detsamma gäller läsarna av bloggen. Alla har kanske inte egna bloggar eller hemsidor, men de flesta är medlemmar på diskussionsforum och använder troligen också tjänster som Facebook där länkar till intressanta, vettiga och roliga webbplatser sprids på ett naturligt sätt.

Folk älskar att länka till det som är bra. Så lägg all din energi på att skapa något som är riktigt bra. Det är allt du behöver göra om du vill ha fler inkommande länkar och fler besökare.

Medlem sedan apr. 2008152 inlägg

Danne V skrev:

Det ska (helst) vara inkommande länkar från "kvalitets-sidor", dvs vanliga webbplatser, inte länksamlingar. Har dessa vanliga webbplatser dessutom bra SERP själva, hög trafik och handlar om samma saker ungefär, så blir länkarna värdefulla.

Registrera din webbplats hos dmoz.org, infoo.se och andra renordlade "riktiga" kataloger.

Okej, bra tips tack :) Föresten finns det någon möjlighet att google på senare tid kan ha börjat straffa sidor som finns i för många kataloger? Eller är det i så fall så att de i värsta fall ignorerar det? (eftersom om de började straffa webbplatser på det sättet hade man ju börjat kunna registera sina konkurrenter på sånna platser)

Matti skrev:

Fokusera på att skapa en bra sida med bra innehåll. Det går inte att göra snabbt eller enkelt men i längden är det den enda fungerande strategin. Du kan inte fuska dig till framgång. Har du en bra sida kommer andra hemsideägare, bloggare och forumskribenter att med glädje länka till dig utan att du behöver lyfta ett finger.

Det beror på. Skriv inte bloggkommentarer i syfte att få fler inkommande länkar. Skriv kommentarer när du har något av värde att tillföra diskussionen, när du har kunskap eller insikter som du vill dela med dig av. Det uppskattas av både bloggare och bloggläsare. En bloggare som ser dig skriva vettiga och välskrivna kommentarer kommer att besöka din sida och, förutsatt att du redan har en bra webbplats, länka till den vid något relevant tillfälle. Detsamma gäller läsarna av bloggen. Alla har kanske inte egna bloggar eller hemsidor, men de flesta är medlemmar på diskussionsforum och använder troligen också tjänster som Facebook där länkar till intressanta, vettiga och roliga webbplatser sprids på ett naturligt sätt.

Folk älskar att länka till det som är bra. Så lägg all din energi på att skapa något som är riktigt bra. Det är allt du behöver göra om du vill ha fler inkommande länkar och fler besökare.

Alltså jag förstår vad du menar och det ligger säkert mycket i det. Jag håller med om att om man har en fantastisk sida så sprids den som ringar på vattnet. Men samtidigt är det inte så lätt att skapa den där fantastiska supersidan även om man lägger ner massor med tid.

Själv har jag jobbat stenhårt med att skapa en forum sida (community liknande också) och tycker att den har blivit bra. Men ett forums värde bygger i slutändan i stort sätt på hur aktivit och stort det är oavsätt hur mycket jag jobbar med att få sidan så snygg/bra/funktionell som möjligt. Alltså måste jag lägga massor med krut nu på att få igång det hela. Sidan måste synas och bli uppmärksammad så mycket som det bara är möjligt för att ha en chans. Jag måste på egen hand försöka få medlemmar som kan börja skriva inlägg och prata med varandra. Ingen kommer att länka till ett tomt community. Den enda som kan länka är jag själv. Och att ha bra placeringar på ord inom det ämne som mitt forum handlar om tror jag definitivt kan ge nya medlemmar i början. När däremot sidan blivit stor och aktiv tror jag länkningen sköts av andra mer av sig själv.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Varning för att "spamma" bloggar och forum med länkar till sin egen sida. Det finns inget som är så irriterande och ger så negativ reklam för en webbplats som inlägg som man förstår endast har en funktion - att ge inlänkar. Ett exempel på spaminlägg är i stil med: Det tycker jag också och har skrivit mer om det på sidnamn.xx.

Dessutom är det så att många platser har infört "no-follow-link" vilket väl inte ger någon poäng hos sökmotorerna. Eller har jag förstått det fel?

Till duktiga forumiter: är det så att om en webbplats som i stort sett inte har någon inlänk och plötsligt får t ex 200 från div länkkataloger så finns det risk att sidan hamnar i den ökända sandlådan?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)