webForumDet fria alternativet

CMS för ekonomstudenter?

Webbutveckling

4 svar · 449 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Jag har varit lärare på en kurs om e-handel där studenterna fått bygga en webbshop i Joomla. Studenterna är ekonomer och de får i princip inte lära sig någon HTML, utan använder mest WYSIWYG-verktyg, bl a Dreamweaver. Problemet med Joomla är att det är för stort och krångligt, så studenterna fastnar mer på de tekniska problemen än själva uppgiften, att göra en användbar/smart lösning för sina kunder.

Nu funderar vi på om det finns något bättre CMS än Joomla för en sån här kurs. Kraven är att det ska vara Open-source och inte kräva några direkta kunskaper i HTML. (Det är också ett plus om det finns färdiga moduler för olika funktioner, som i Joomla.) Har ni några tips?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

DotNetNuke är mycket enklare (tycker jag iaf) än Joomla, sen finns ju Wordpress som också är väldigt populärt, men hur det är att jobba med det jag faktiskt inte.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vare sig Joomla eller DotNetNuke är ju renodlade webbshoppar utan CMS-system som egentligen byggts för att sköta communities. De mest beprövade ecommercelösningarna är ju annars OSCommerce och ZenCart (avknoppare från OSCommerce). Till båda finns ganska enkla templates osv.

Kolla dom o några andra här: http://php.opensourcecms.com/scripts/show.php?catid=3&cat=eCommerce

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tycker om att Fia ställer en rak fråga.
Detta är målet... Här står vi... vad går vägen... Kan vi klara den med ???
Joomla är ett bra verktyg när man skall låta flera personer sköta dagliga eller periodiska uppdateringar. Det finns ett bra svenskt forum.
DotNetNuke är väl mera en inlåsning till Windows (Microsoft). Men vad finner man en ren webbshopp? Vad har Du för exempel inför uppstarten?
Frågan bör alltså resultera i ett annat svar!

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

som sagt, om målet är att bygga en webshop så bör man kanske titta på en renodlad ecommercelösning som är open source.

Jag antar att uppgiften inte har nån form av webutvecklings-aspekt utan den mer företagsmässiga synen på det hela, dvs nåt i stil med sätt upp en webhop som säljer sand, målgrupp=arabstater.

dvs all form av kodning skall vara färdig och det enda som skall behöva stoppas in är texter, bilder och nån form av enklare layout

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)