webForumDet fria alternativet

Problem vid publicering

Webbutveckling

3 svar · 385 visningar · startad av lina_vdp

Medlem sedan jan. 20092 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag hjälper en förening att förnya deras hemsida, vilket innebär att de
redan har en hemsida uppe på nätet som ligger på en annan dator. Nu har
jag gjort hemsidan i Dreamweaver CS3 och ska nu publicera den genom FTP
och skriver in FTP-värden, användarnamn och lösenord och det står att
CS3 är ansluten till webbservern. Men nu kommer jag till problemet, jag
trycker att den ska synkronisera hela webplatsen, och det står att den
gör det, men sen när jag går in på hemsidan så är det fortfarande den
gamla. Vad gör jag för fel?

Mvh Lina

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hej Lina och välkommen till wF

Du ger inte så mycket detaljer, och det är svårt att avgöra hur van du är vid webbpublicering, så du får ursäkta om svaret kanske blir lite ytligt, men...

1. Har du kollat att du angett rätt katalog för FTP-publiceringen i DW? (det är ganska vanligt att man inte kommer direkt till "rätt ställe" när man kommer in via FTP) - det kan du kolla genom att gå in med ett "vanligt" FTP-program, t.ex. FileZilla och se efter om du kommer direkt in i rätt katalog eller ej, och sdan jämföra med hur FTP-överföringen i DW är inställd.

2. Har du kollat vad startsidan på den gamla hemsidan har för filnamn och sett till att du använder samma filnamn för din startsida i DW? (vilket namn den skall ha för att synas "som startsida" beror på hur webbservern/webhotellet är konfigurerat)

Medlem sedan jan. 20092 inlägg

Hej!
Jag är inte så jättevan, men jag tror att alt. 2 kan ha något att göra med problemet för jag har kollat med FileZilla och den kopplar upp sig till webhotellet och hittar filerna osv. men sen när jag publicerar så är det som sagt ändå den gamla hemsidan som visas. Kan det lösa sig ifall hon som har den nuvarande hemsidan tar bort all information på hennes dator så det inte finns någon gammal hemsida längre?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har du tömt webbläsarcachen ordenligt innan du kollar filen du laddat upp??????

Det KAN också ha att göra med att DW som default vill lägga in meta-data om sajten i en mapp som den döper till "_notes". I den mappen samlar DW alla data om filernas uppdatering osv. Om man inte lagt upp en sån mapp på servern, så hittar DW inte data om filerna och då KAN det vara så att den inte fattar vad du vill att den ska synka (hoppas du fattar vad jag menar. Har bara druckit 2 muggar kaffe än...)

Jag tycker att du ska strunta i kommandot "synkronisering" och istället ladda upp på vanligt sätt. Resultatet blir ju detsamma, men du får bättre koll på vad som egentligen ska hända - bättre om du inte är så van.

Börja med att kolla att du verkligen laddar upp till rätt katalog, som jarvklo undrar. Gör t.ex. så här: Ta en liten bild eller textfil eller nåt. Lägg den bredvid index-filen i din dator (dvs den katalog som kallas "root"). Sen kopplar du upp dig till servern (med DW naturligtvis), ser till att du har "local view" i filfönstret, markerar den där filen och klickar på uppladdningspilen längst upp i samma fönster.

När filen laddats upp öppnar du en webbläsare och skriver in sökvägen: http://www.minwebbplats.com/minbild.jpg och ser om du får fram den.

Funkar detta, så ska du helst göra en backup på hela sajten på servern innan du börjar ändra. En del webbhotell har grejer så att man kan fixa detta via sajtens administratörsgränssnitt. Annars kan du ju t.ex. ladda ner den och spara via Filezilla som ju blir enklare att använda än DW eftersom du lättare kan lägga backup-sajten var du vill i din dator (DW är ju låst till en speciell mapp redan).

När du fått ner hela sajten, och kollat, så ska du radera alla filer på servern. Det kan du göra i DW, Filezilla eller via sajtens administratörsgränssnitt. Sen grabbar du tag i alla filer (I DW) och laddar upp.

Klart (förhoppningsvis...)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)