webForumDet fria alternativet

behöver grundläggande tips för egen blogg

Webbutveckling

1 svar · 430 visningar · startad av kylberg

Medlem sedan nov. 200796 inlägg
Frågan#1

Istället för att ha en blogg på t.ex. wordpress eller blogger så vill jag göra en helt egen. där jag kan logga in, skriva eget blogginlägg och publicera det, över internet.

självklart inget jättefancy som wordpress eller så, bara en logga in-funktion som skickar mig till en sida med en textruta och en publicera-knapp.

jag vill bara veta vad jag behöver lära mig för att fixa detta? vilket kodningsspråk gäller och finns det något extra bra ställe att lära sig detta på?

all hjälp uppskattas som fan :D

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du behöver lära dig ett server-sidespråk, och välja en databas. Jag gissar att PHP med MySQL är den vanligaste och därför också en bra combo att välja eftersom det finns 1000-tals tutorials och lösningar på vanliga problem på nätet.

Men om jag själv får rekommendera dig att välja något så skulle jag strunta i att bygga själv. Började en gång för längesedan att bygga en tjänst åt en kund som började enkelt och som sedan växte till en blogg och hade jag börjat med Wordpress eller Drupal från början hade jag sluppit slita mitt hår :)

Du kan ju enkelt lägga upp en egen wordpress-blogg som inte behöver ligga på wordpress.com, så att du har full kontroll själv, om det är det som är problemet.

Förresten, så visst är det kul att lära sig själv men en bra blogg, enkel och konfigurerbar är en rätt komplex historia idag.

Om ditt webhotell är ett windowspaket kan man leka med ASP/VBScript och en Access-databas (.mdb) men då får man räkna med ganska dålig prestanda.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)