webForumDet fria alternativet

Primär htaccess-kunskap

Webbutveckling

6 svar · 442 visningar · startad av Kijana

Medlem sedan nov. 20084 inlägg
Frågan#1

Har precis kommit in i fasen htaccess i mitt hemsidesutvecklingsliv. Jag har noterat att filen inte ska sparas binärt utan som ASCII. Och? Vad är skillnaden? Hur sparar jag exempelvis ner en notepad-fil på korrekt sätt?
Finns det flera sätt att spara en fil i ASCII-format?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Notepad kan inte spara binärt, så det är ingen fara.

Skillnaden mellan binärt och ascii är att i ascii så har vissa värden speciella betydelser, exempelvis är 9 tab och 13 enter. I binärt format så har alla värden sina egentligen värden och saknar extra betydelser.

Ja, då är ju nästa miljonfråga: Varför fungerar det inte?
Nu ligger ju htaccess-filen på hårddisken lokalt för att det lämpligtvis ska fungera när jag arbetar med själva hemsidan. Borde jag flytta htaccessen någon annanstans för att filerna ska anropa varandra?

Annat som jag funderar över är ju om man ska ha separata och specifika uppgifter för varje htaccess, eller kan man exempelvis lägga password och blockering av ip-adresser i samma?

Är det lokalt det inte funkar eller är det på webbservern? Apache, programmet som läser .htaccess måste vara inställt på att göra det. Om det är din server (eller du kör Apache lokalt) så kan du ha AllowOverride All mellan <Directory> och </Directory>

Notera också att .htaccess har en punkt först i filnamnet.

Att det ska vara .htaccess för att vara korrekt har jag faktiskt ordning på, även om informationen kring detta inte heller var ett under av tydlighet.
Nå väl, när jag sätter ihop en hemsida så vill jag se att den fungerar lokalt på min dator och hårddisk innan jag lägger ut alltsammans på leverantörens server. Och jag vill jobba likadant med denna .htaccess-fil, det vill säga jag "simulerar" samma miljö och mappstruktur som den ska fungera i "på riktigt". Men den tanken är kanske fel.

Så någon riktig server sitter jag inte med här hemma, lika lite som jag har Apache installerat. Men det är kanske svaret på att det inte fungerar?

Kijana skrev:

Och jag vill jobba likadant med denna .htaccess-fil, det vill säga jag "simulerar" samma miljö och mappstruktur som den ska fungera i "på riktigt". Men den tanken är kanske fel.

Nej, tanken är rätt, men för att det ska fungera behöver du samma program som leverantören har.

Om det är Windows du kör så hittar du installationsfilen för Apache här:
http://apache.dataphone.se/httpd/binaries/win32/apache_2.2.10-win32-x86-no_ssl.msi

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

tydal skrev:

Notepad kan inte spara binärt, så det är ingen fara.

Det du säger är korrekt, men problemet riskerar uppstå i FTP-ledet, där .htaccess måste laddas upp i ASCII-läge istället för BINARY-läge. Har man en vettig FTP-klient så sköter den det åt en.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)