Jag har en kund som har ett intranät. Nu skulle de vilja lägga in genvägar till några av de program som användarna ska köra. De flesta programmen ligger på en server, men vissa finns även lokalt installerade hos användarna. En regelrätt länk till exe-filerna lär väl bara trigga igång en nedladdning av filen, och jag misstänker att det finns en del säkerhetsproblem med det här.
Är det någon som har förslag på en bra lösning? Alla på företaget kör Windows i någon form.
Jag har en kund som har ett intranät. Nu skulle de vilja lägga in genvägar till några av de program som användarna ska köra. De flesta programmen ligger på en server, men vissa finns även lokalt installerade hos användarna. En regelrätt länk till exe-filerna lär väl bara trigga igång en nedladdning av filen, och jag misstänker att det finns en del säkerhetsproblem med det här.
Är det någon som har förslag på en bra lösning? Alla på företaget kör Windows i någon form.
Om man kan köra länkarna som en ej regelrätt så att säga, att vi länkar på typ detta sätt: \\servername\folder\program.exe istället
för /servername/folder/program.exe
De som är lokalt installerade hos användarna, det blir väl lite krångligare kan jag tro. :)
Tack, men sökvägarna är egentligen inte problemet. Jag har använt mig av \\servernamn\program.exe och det ändra som händer är att filen laddas ned till användarens dator, precis som webbläsaren bör bete sig.