webForumDet fria alternativet

hur gör man en sajt?

Webbutveckling

14 svar · 1 181 visningar · startad av Linn88

Medlem sedan okt. 20081 inlägg
Frågan#1

jag kan inget om webb men jag undrar hur man bygger upp en sida som ex blocket?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Man behöver kunna en del saker. Dels HTML, som alla websidor består av. Sedan behöver man någon typ av databas (exempelvis mySQL, MSSQL, Oracle, Postgres osv) att spara information i, som tex annonser och bilder. Men för att kunna använda databasen tillsammans med HTML-sidor måste man använda något ServerSide scriptspråk också, tex PHP, ASP.NET, Ruby, VBScript eller dylikt. Så kan man ingenting kan det kanske verka som en hel del, men det är roligt att lära sig och det finns många som är villiga att hjälpa dig, speciellt här på webforum.

Om man får drista sig till att komma med ett förslag så tycker jag att du kan leta upp några nybörjarböcker inom:

HTML
mySQL
PHP

Välkommen hit, förresten!

/HB

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Nä, det är lika bra hon lär sig rätt från början. HTML ska vara HTML/CSS

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

www.webdesignskolan.se skall det vara

Det finns många bra skolor https://www.Webdesignskolan.se är väl en bra start.
Sedan finns det många bra och enkla startredskap.
Men bestäm dig först vad du vill ha och åstadkomma.
Skriv det här, och du kommer att känna dig Välkommen till wF.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Sist jag kollade så lärde webdesignskolan bara ut en massa villfarelser..

Jag har inte kollat in jättedjupt, men skulle vara tacksam om onkelborg vidareutvecklar sina tankar!

"HTML - grunder"

* bgcolor är föråldrat, använd css
* font-taggen är föråldrad, använd css
* Att ens tala om att man kan bädda in teckensnitt borde vara kriminellt
* p-taggen _kan_ ge extra radavstånd, beroende på webbläsare och css
* ska man vara petig så är b-, i- och u-taggarna föråldrade de med, det är t.ex. strong och em som är korrekta (eftersom att de talar om vad det är, inte hur det ser ut. T.ex en skärmläsare skulle kunna klämma i lite extra på en strong-tagg)
* Man ska på inga villkor hålla på och förstöra html-koden genom att byta ut åäö mot en massa å å annat skrot, det tillhör forntiden.. & < >   är väl de man har någon större nytta av (finns säkert några fler, men..)
* att byta utseende på en punktlista gör man css nuförtiden
* och bilder ändrar man storlek på med css
* hspace är också föråldrat, t.ex. margin i css är ett lämpligt substitut
* samma sak med align
* och body-taggens background likaså, och någon antik bgproperties
* att syssla med border gör man förslagsvis i css
* va, sen när skulle "alt" vara en möjlighet att visa länkinformation? snarare obligatorisk på bilder utifall att t.ex. en blind person kommer å tittar, eller om bilderna inte har laddats. Btw, alt-texten syntes inte när jag petade musen över bilden i min webbläsare
* snälla nån, target="_blank"? numera sysslar vi inte med sådant på länkar
* skulle ju inte skada att notera att datorn man sitter vid måste ha en konfigurerad epostklient för att mailto: ska fungera
* sidmarginaler sköts via just css sedan ett antal år tillbaka

"Dokumenttyp - doctypes XML och XHTML"

* Under transitional: "Om din kod inte validerar enligt W3C bör du använda denna doctype." Finn fem fel..

Jag är lite anti som sagt..

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ett sätt att börja på, om man vill förstå lite hur saker fungerar, det är att bara skriva kod i Anteckningar. Eller bara kopiera kod från andra hemsidor.

Sen bara testa vad som händer när man byter olika saker. Hur man får bakgrundsfärg att fungera, färg på text, lägga in en bild.... med mera.

Förstår man inte hur det fungerar, så kan det vara svårt att förstå hur olika verktyg fungerar.

Man kan enkelt göra en liten statisk hemsida på sin egen dator och titta i den i webbläsaren. Bara spara dokumentet med filändelse .htm eller .html så kan man testa själv.

Det är givetvis inget man bygger Blocket på, men samtidigt ska man veta att ALLA hemsidor bygger på detta enkla och fundamentala.

Skippar man grunderna är det SVÅRT, om inte rent OMÖJLIGT, att gå vidare!

Hemsidor är roliga! Lycka till!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Anteckningar\Notepad är bara dumt. Skippa WYSIWYG-editor kan jag hålla med om men om man ska ha en texteditor så ska den var betydligt mer kompetent än anteckningar. Notepad++ är ett av många exempel på ett mycket bättre alternativ.

Tack onkelborg för ditt belysande inlägg.
Jag hoppas att Webdesignskolan tar till sig detta och uppdaterar till ett modernt och riktigt synsätt.

Hoppas jag med, men, men.. :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Med tanke på att Linn inte kan något om ämnet är det kanske lite väl mycket att tro att hon får ut något vettigt av gnabbet om hur sidor bör/inte bör kodas. Även om frågan som sådan är intressant - det är alltid bättre att lära rätt från början än att lära om - så känns hela diskussionen klart överkurs från Linns perspektiv. :)

Linn - Generellt kan man säga att ALLA sidor på nätet använder HTML (eller XHTML eller XML - se det som "dialekter") för att överhuvudtaget synas i din webbläsare. Man kan styra sådana saker som fetstil, färg, typsnitt direkt i HTML, men det är ingen bra idé av många skäl. Så istället lägger man all info om hur det ska visas i CSS, och låter strukturen av det som visas styras av HTML.

Man kan också lägga in allt som ska visas som text, länkar mm i HTML-sidan. Då får man en statisk sida. Den ser likadan ut för alla, och du som tittar på sidan kan inte tex skicka in text till den (annons på Blocket) eller göra några val. Vill man ha detta, då måste man också ha ett sk "server-side" språk som behandlar det val eller det som användaren skickar in. PHP, ASP, ASP.NET, Ruby, ....

Många gånger om användaren ska kunna skicka in något, krävs en databas att lagra det inskickade i. Tex MySQL, PostgreSQL, Oracle, SQL Server, ....

För att få en första hum om de några av de delar som nämns här, kan du kolla på dessa länkar, (kopierade från tidigare inlägg av mig):

aasah skrev:

Här är annars några verkligt bra tutorials som jag ramlade över för några år sedan:
HTML Beginner
CSS Beginner
HTML Intermediate
CSS Intermediate
HTML Advanced
CSS Advanced
De är på engelska men beginner delen förutsätter verkligen inga förkunskaper överhuvudtaget. Varefter de så sakteliga bygger upp mot rätt avancerade höjder.

De bör gås igenom i samma ordning som de är länkade. (I alla fall om man är nybörjare.)

> så känns hela diskussionen klart överkurs från Linns perspektiv.

Det där köper jag inte, och du förklarar själv varför:

> Så istället lägger man all info om hur det ska visas i CSS, och låter strukturen av det som visas styras av HTML.

Precis därför är webdesignskolan helt kass. CSS är över 10 år gammalt. HTML ska stå för strukturen. Det finns ingen anledning att lära _någon_ hur <font>-taggen fungerar. Det här är en synnerligen högst relevant diskussion ;)

By the way, tack för htmldog.com-länkarna, skummar igenom html-tutorialen just nu, den här är ju riktigt vettig =D Man blir ju nästan glad av att läsa en tutorial i HTML som lär ut korrekt HTML :)

Tack! =)

(Fast den hade missat png-tåget :P)

Jomen då kom det ju fram några vettiga starttankar för Linn.
Som jag hoppas kommer tillbaka med tankar om vilken sajt som skall byggas.
Så kanske vi kan följa den och stötta under bygget.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)