webForumDet fria alternativet

Hur håller ni koll på kundernas inloggningsuppgifter?

Webbutveckling

10 svar · 790 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hej,

För er som arbetar med flera olika projekt, eller arbetar på företag med flera olika kunder och har inloggning till deras FTP:er, hur håller ni ordning och reda på dem?

Jag efterlyser en kunddatabas där man enkelt kan fylla i nya kunders uppgifter, redigera och ta bort gamla. Någon som vet om det finns någon webbapplikation eller ett program som skulle passa in?

Berätta gärna era tankar om vad en bra "kunddatabas" skulle innehålla och fungera om ni inte har tips på en fungerande applikation eftersom det då blir aktuellt att utveckla en egen.

Tack på förhand.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag har ett liknande problem. Just nu har jag kunduppgifter i olika program, beroende verksamhetsområde. Det enda som förenar dem är ett ekonomiprogram.

Det jag tror behövs är ett simpelt program med basuppgifter om kunden som sedan går att skräddarsys med egna fält. Access med formulär tänker jag på i första hand, men har inte testat det själv.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Sedan är ju frågan hur man skyddar uppgifterna. Har man någon gång blivit av med en bärbar dator så vet man vilket jobb det är att meddela kunder om att man måste byta lösenord...

Själv kör jag på en hårdvarukrypterad hårddisk för allt sådant. För man kommer inte ifrån att ha inloggningsuppgifterna på datorn i form av config filer, programs spara lösenord m.m.

Själv använder jag Outlook för att spara det mesta då de flesta uppgifterna kommer in den vägen. Som extra skydd har jag BIOS uppstarts lösenord samt att jag även i Windows krypterad mappar med RD-konton och min lokala pst-fil.

Addeladde skrev:

Sedan är ju frågan hur man skyddar uppgifterna.

Vill tipsa om open source-programmet TrueCrypt. Krypterar hårddiskar och filcontainer i realtid. Med filcontainer menar jag en enskild fil som monteras som en egen hårddisk.

Tipset gäller i största allmänhet, inte specifikt kunduppgifter.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Om man kör Mac OS X finns ju Nyckelringen. Den följer med systemet och används av de flesta program, vilket gör att du kan mata in användaruppgifter i exempelvis FTP-programmet Transmit eller i ett webbformulär i Safari och sedan komma åt dem via Nyckelringen. Allt är krypterat, men med ditt huvudlösenord kan du komma åt kundens lösenord om du skulle behöva det. I nyckelringen kan du även spara säkra anteckningar om det skulle behövas.

Gislaved skrev:

Om man kör Mac OS X finns ju Nyckelringen. Den följer med systemet och används av de flesta program, vilket gör att du kan mata in användaruppgifter i exempelvis FTP-programmet Transmit eller i ett webbformulär i Safari och sedan komma åt dem via Nyckelringen. Allt är krypterat, men med ditt huvudlösenord kan du komma åt kundens lösenord om du skulle behöva det. I nyckelringen kan du även spara säkra anteckningar om det skulle behövas.

14 pers och olika OS så är det inte aktuellt.

Transmit har jag alla mina kunder i. Eftersom jag inte har hand om fakturing med mera. Men det är ohållbart när det är flera andra som vill ha inloggningsuppgifter också.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

En variant är att göra en vanlig hemsida med uppgifterna, men att lägga den under https och köra krypterat. Det är bättre än inget!

Men kanske du inte litar på ditt webbhotell?

Eclipse skrev:

En variant är att göra en vanlig hemsida med uppgifterna, men att lägga den under https och köra krypterat. Det är bättre än inget!

Men kanske du inte litar på ditt webbhotell?

Jo. Det gör jag. Ditt inlägg tillför inte speciellt mycket.

Det får bli att utveckla ett eget. Jag ska dra igång något, blir det bra visar jag skissser här.

Återkommer om något år ;)

Okkido skrev:

Det får bli att utveckla ett eget. Jag ska dra igång något, blir det bra visar jag skissser här.

Återkommer om något år ;)

Du skola göra webbapplikation i open source och lägga ut den på nätet. Eller hur?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag förstår inte vad det var för fel på svaret som Eclipse gav!
Eller har jag missat något.
Vi skall kanske inte alltid kan vara snälla mot varandra,
men respektera kan man väl göra!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)