Jag har blivit rådd (av min företrädare som föreningens webmaster) att bara använda cirka 75% av skärmen eftersom det finns andra personer som har mindre skärmar än jag och då är det bra om de kan se alltihopa från vänster till höger utan att behöva rulla i sidled. Det förstod jag.
Men det finns ju två sätt att ange bredden, antingen i % eller i antal pixlar.
Fattar jag det rätt när jag resonerar så här: Antag att jag lägger "hela sidan", dvs allt innehåll, i en tabellruta i vilken jag sedan har andra tabeller. Om jag då anger bredden av denna tabell till 75% så blir den väl 75% av skärmens bredd, oavsett hur bred skärmen är? Har man en liten skärm innebär det att det blir fler "textrader" i ett textstycke, har man en bredare skärm blir det färre textrader. Dvs sidan kommer att se "olika " ut, beroende på i vilken skärm man tittar på den (bland annat beroende på att bilder inte ändras i storlek). (Motsvarande om jag skulle ange bredden till 50% eller 100%, dvs även vid 100% kommer hela bredden att synas i en liten (smal) skärm men sidan blir "längre").
Har jag fattat det rätt?
Om jag i stället anger rutans bredd i antal pixlar kommer sidan att se likadan ut oberoende av i vilken skärm man tittar på den. Fast har jag/någon en skärm som är smalare än det av mig angivna anttalet pixlar behöver tittaren rulla i sidled (vilket ju inte är så trevligt).
Har jag fattat det rätt?
Så rimligen bör jag, i stället för att ge tabellrutan bredden 75% göra den lika bred som den minsta av de skärmar som våra medlemmar använder. (Hur jag nu ska få reda på det). Dvs om jag tror att den minsta skärmen är 750 pixlar bred och min skärm är 1000 pixlar bred så gör jag rutan 75% av 1000 = 750 pixlar. Men då ska det stå pixlar och inte % i HTML-texten?
Eller om jag ändå använder procent så ska jag använda 100% så att hela skärmen används, oavsett hur många pixlar bred den är.
Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och reser?
Hur små (smala) skärmar har folk, dvs (under förutsättning av att min resonemang ovan är korrekt) hur många pixlars bredd kan jag använda på sidan för att (nästan) alla ska kunna läsa den utan att scrolla? (Jag inser att det kanske alltid finns någon enstaka som har en extremt liten skärm men han/hon får ju skylla sig själv).
(Sedan inser jag oclså att det kanske kan vara bra att inte utnyttja skärmens hela bredd för en vanlig sida att läsa - om man inte för in ett antal spalter. Det är ju lättare att läsa korta rader. Men den frågeställningen struntar vi i just nu.)
Det finns ytterligare en variabel att tänka på och det är att alla surfar inte nödvändigtvis med en maximerad browser så att bara tänka på skärmupplösning kan leda lite snett. Men om man googlar på "screen resolution statistics" så får man en rad olika siters data och i snitt använder runt 50% upplösningen 1024x768
Då är det lagom att göra din yttersta div eller table till runt 800px bred kanske?
Huruvida du vill sätta fast bredd eller en 100% bredd på sidan är mer ett designval snarare än rätt eller fel. Jag brukar känna att jag har mer kontroll om jag får sätta en fast bredd, så mina designer tenderar till att ha det.
När du sätter 75% så blir det 75% av viewporten och det är browerns bredd- och höjdmått, vare sig den är maximerad eller inte.
Jag säger nog som headbug, runt 750-850px bredd om du vill ha fast bredd på sidan är nog att rekommendera. Skulle nog inte sätta 75% bredd på hela sidan någon gång då jag inte ser att det skulle vara praktiskt någon gång.
Något att tillägga som jag märkt på senare tid är att vissa (läs min mor och styvfar m fl) tenderar att envisas med att alltid ha den sablans favoriter-listan öppen till vänster i browsern. Fråga inte varför, för jag förstår inte, men så är det iaf.
Jag har blivit rådd (av min företrädare som föreningens webmaster) att bara använda cirka 75% av skärmen eftersom det finns andra personer som har mindre skärmar än jag och då är det bra om de kan se alltihopa från vänster till höger utan att behöva rulla i sidled. Det förstod jag.
Nu vet jag inte vad det är för sida du håller på med, men han kanske inte menade att du skulle sätta vidden till 75%. Jag har tex några sidor där jag har två divar bredvid varann, och då måste man tänka sig för. Det som ser bra ut på min skärm kan bli hemskt på mindre skärmar. Så han kanske menar att du ska hålla i minnet att inte avgöra hur bra något ser ut om du kör maximerat i ditt fönster?
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2