webForumDet fria alternativet

Vilka regler gäller? Länka bilder mm

Webbutveckling

2 svar · 413 visningar · startad av haikko

Medlem sedan maj 200353 inlägg
Frågan#1

Jag har försökt googlat men jag hittar inget matnyttigt, kan vara för att jag söker fel.
Men jag undrar bara vilka regler som gäller när det gäller att lägga ut bilder som ligger på en annan hemsida.
Jag tänkte lägga ut ett par bilder som finns på andra hemsidor på min egen men endast länka dom, dvs att dom inte ligger på min server, är detta lagligt?
Sen funderar jag även på hur man lättast kan köpa/låna alla möjliga sorters bilder, finns det någon sida där man kan hitta massor med bilder och sen använda dom fritt?
Anledningen till att jag frågar är att jag knappast tror att alla större hemsidor fotat alla bilder som ligger på deras hemsidor.

Tack på förhand.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Varför skulle det vara lagligt att länka bilden från en annan sida?

Många fotografer tar betalt per publicering av bilden. Oavsett på vilken server bilden ligger har du publicerat den. I annat fall får man köpa loss fullständiga rättigheter till bilden. Finns webbplatser med fria bilder.

Medlem sedan maj 200353 inlägg

Edit:
Jag googlade och hittade massor med sidor som tar en liten summa och är helt gratis, kommer se till att läsa reglerna innan jag publicerar någon bild iallafall.
Tack för hjälpen!

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)