webForumDet fria alternativet

htaccess och en seo fråga (tvinga med eller utan www?)

Webbutveckling

2 svar · 445 visningar · startad av yador

Medlem sedan mars 2004455 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Igår fick jag denna htaccess koden att fungera efter några försökt:

RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$?(.*)$ index.php/$1
RewriteRule ^(.*)$ index.php [L]

Den gör precis det jag vill, att allt ska skickas till index.php (även GET variablerna om det finns några), men på grund av att jag kan inte detta så undrar jag om det finns något bättre sätt att lösa det på?

Fråga 2:
Jag har läst någon gång att det är bäst att enbart ha sidan med eller utan www ifrån seo perspektiv. Vilket av dem ska man då välja? Många adresser skrivs med www i början, men jag tycker t.ex att det är snyggare utan www och tror att det är betydligt enklare att komma ihåg än med www i början, men det är ju jag det. Vad är bäst liksom?

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

yador skrev:

Den gör precis det jag vill, att allt ska skickas till index.php (även GET variablerna om det finns några), men på grund av att jag kan inte detta så undrar jag om det finns något bättre sätt att lösa det på?

Om den gör precis det du vill så är det väl som det ska. ;) Jag ser väl ingen direkt anledning att ändra den.

yador skrev:

Jag har läst någon gång att det är bäst att enbart ha sidan med eller utan www ifrån seo perspektiv. Vilket av dem ska man då välja? Många adresser skrivs med www i början, men jag tycker t.ex att det är snyggare utan www och tror att det är betydligt enklare att komma ihåg än med www i början, men det är ju jag det. Vad är bäst liksom?

Jo, det stämmer att dubbelt innehåll kan orsaka lite problem. Jag gissar på att detta är ett känt dilemma för sökmotorföretag, men det finns ändå en viss anledning att lägga innehållet på antingen www eller utan. Din PageRank distribueras till exempel över två adresser, vilket kan göra att din sida presterar sämre i sökresultaten.

Det viktigaste är att man kan ange båda, och sedan skickas vidare till rätt adress så att man eliminerar eventuella missförstånd. Att använda www är ju ett utbrett förfarande, i synnerhet bland mindre internetvana användare, så av den anledningen är det att föredra. Rent tekniskt fyller ju www ingen egentlig funktion.

Medlem sedan mars 2004455 inlägg

Ju, det är sant, varför ska man ändra något om allt fungerar perfekt, saken är att jag var orolig över att den var jätteslö och/eller att den inte kunde hantera vissa vanliga URL:s som brukar uppkomma. Så jag ville mest ha en bekräftelse över att den var helt ok faktiskt :)

Okej, men då gör jag nog bäst att ändra det :)

Tack!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)